Menn velger koding - kvinner kreativt

Og de mest kreative velger Mac, de mer praktiske pc.

Publisert Sist oppdatert

Grafiske fag er på ingen måte på vei ut av yrkeslivet. Heller tvert i mot, presentasjon av innhold på papir eller på web er sentralt i mange bedrifter og organisasjoner. Derfor har Institutt for grafiske medier (IGM) ikke merket mye til verken finanskrise eller omstilling i mediene, når det gjelder interesse for kursing.

- Vi har vært litt heldige og ikke kjent noe til nedgangen de siste årene. Vi har mange store kunder, som har satset på å heve kompetansen hos sine medarbeidere i dårlige tider, forteller Trine Skaug Væråmoen, leder for kurs- og studieavdelingen i selskapet.

IGM er en stiftelse opprettet i samarbeid mellom Mediebedriftenes Landsforening, NHO Grafisk og Fellesforbundet. Stiftelsen ble så dagens lys i 1999 og ble opprettet ved at Grafisk Institutt fusjonerte med Grafisk Kompetansesenter Oslo. I januar 2004 kjøpte IGM opp Designskolen.

- De som jobber her er spesialister som brenner for faget sitt. Det handler ikke bare om programvare, men om fonter, om bilder og hele uttrykket. På et Indesign-kurs hos oss får du også innsikt i typografi. Det har vi i fingertuppene, sier Væråmoen.

Høyskole og konferanser

IGM har delt sin virksomhet i tre hovedområder: Kurs, høyskole og konferanser. Alle veiene handler om grafisk presentasjon, men de har ulike vinklinger.

- På våre konferanser inviterer vi eksperter for å fortelle om den faglige utviklingen. Være seg om digitale medier eller om Indesign, Photoshop og magasindesign.

På konferansen for magasindesign handler det mye om de amerikanske bladene, som er fremst i verden på grafisk design. Med magasiner som Very Elle og Nylon Magazine i spissen, er det fortsatt mye å lære for norske blad.

- Det morsomme er at vi faktisk etter en slik konferanse kan se at stilen i norske blad endrer seg. De har tatt med seg elementer fra det som er blitt vist på konferansene, sier Væråmoen.

Teori og praksis

En annen mulighet er å ta et høyskolestudie ved IGM. Instituttet tilbyr i år seks studier, hvor av flere omfatter 30 studiepoeng. Blant de største studiene er macdesigner, webproduksjon og grafisk design. Her får man god innføring i de grafiske hemmelighetene, triksene og det faglige håndverket. Studiet kombinerer teori og praksis, og gir mulighet til å bygge opp en Bachelor-grad. Studiene er godkjent av Lånekassen.

- Høyskole-opplegget er bygd opp slik at det er lett å kombinere med jobb og familie. Vi ser at mange er interessert i studiepoeng. Mange bedrifter er opptatt av tung kompetanse, sier Væråmoen.

Høyskolestudiene hos IGM er fullbooket, og planer om utvidelse henger på kapasiteten til instituttet. Stort sett alle lærere og foredragsholdere kommer fra egen stall.

- Vi benytter oss av andre eksperter når det gjelder spesialkompetanse, men i grunn står vi selv foran kursene. IGM har 12 ansatte, og vi bruker seks-syv eksterne i løpet av et år, sier hun.

Brenner for kurs

I tillegg har IGM grafiske kurs, for øyeblikket 52 forskjellige. Alt handler om visuell kommunikasjon, med tema som "eye tracking" (å følge øyebevegelser for å analysere hvordan en avis- eller web-side leses, red. anm.), kommunikasjonsredskap eller fremtidens design. Gamle travere som Indesign, Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver, html, og Acrobat får også mye oppmerksomhet.

- Dette er områder vi virkelig brenner for og kan gå ned på detaljnivå. Men selvfølgelig må vi oppdatere oss på nye tema som kommer, særlig på webrelaterte ting, sier Væråmoen.

IGM har et tett samarbeid med både Apple og Adobe, og følger oppdateringene og nylanseringer nøye.

De fleste kurs holdes i Oslo, på Brynseng, men for bedriftsinterne kurs reiser IGM-kursledere gjerne ut til andre deler av landet. Kursene kjøres på Apples Powermac, som sømløst kan svitsje fra mac- til pc.

- Det er fremdeles slik at de kreative fagene er mer ettertraktet blant kvinner, mens webprogrammering ofte velges av litt nerdete gutter. Når vi har starter to kurs, ett som er kreativt og ett i for eksempel Flash, kan vi ofte se på deltakerne hvilket kurs de skal på, sier Væråmoen.

(Artikkelen er hentet fra Computerworld It-karrieres artikkelserie Kursaktøren)