- Visst blir jeg sint

- Visst blir jeg sint

INTERVJUET: Tim Møllegaard i danske Orville Media blir rasende når folk sier han er en spammer.

- Du reagerer kraftig på at Gisle Hannemyr hevder i Computerworld at Orville Media samler inn og selger epost-adresser, og dermed bidrar til å spre spam?

- Visst blir jeg sint. Orville Media er en seriøs bedrift som arbeider med de topp 500 annonsørene i Skandinavia. Vi er 20 ansatte og omsetter for 40 millioner danske kroner i år. Vi står ikke bak noen ulovligheter. Jeg har arbeidet med internett og markedsføring i tolv år og vet hva jeg gjør.

Les Gisle Hannemyrs beskyldninger mot Orville Media:

Møt en ekte spam-kriger

- Hannemyr hevder at han har meldt seg på til en spørreundersøkelse hvor han skulle motta fem nyhetsbrev, men at det kom mange flere tross at han meldte seg av så fort han kunne?

- Han kan jo ikke ha lest betingelsene. Det står at han godtar å få fem nyhetsbrev fra våre partnere. Når han så får disse, kan han melde seg av. Dette er nyhetsbrev han har sagt seg interessert i. Om han melder seg på fem nyhetsbrev, så sendes noen daglig eller et par ganger i uken. Så han får selvsagt mer enn fem mail. Men han kan melde seg av hvert ett, og så får han ikke flere. Det er et faktum.

- Og dere selger ikke adressene videre?

- For det første ville det være ulovlig å selge adressene til noen som ikke er nevnt i betingelsene. Bare det er en grunn til at vi ikke ville satse en god forretning på slikt. Så kan du neppe selge dem til særlig mange, for hvem vil kjøpe ulovlige profiler? Sist, men ikke minst, vil det jo ødelegge kvaliteten for våre kunder som kjøper dem på ekte vis dersom forbrukerne blir kontaktet av gud og hvermann. De har kjempebrands og vil selvfølgelig ikke ødelegge dem med slikt. Våre kunder vil nå ut med sitt budskap.

- Betingelsene deres er klare og greie for forbrukerne?

- Våre betingelser er etter vår overbevisning superklare og greie. Opplever vi at en formulering kan misforstås, endrer vi den. Vi skal selvfølgelig sørge for at forbrukeren vet hva de melder seg på, og har interesse av å gjøre det. Det er jo slik våre kunder oppnår suksess ved å henvende seg til dem.

- Hva slags virksomhet er dere egentlig?

- Orville Media er et online annonsenettverk. Vi formidler markedsføring for våre kunder på internett gjennom vårt nettverk av skandinaviske medier. Orville Media er kanskje Skandinavias dyktigste til å finne profiler for våre kunder. Profiler som er i deres målgruppe, kjøpesterke og interessert i våre kunders produkter. Vår forretning ville dø raskt om vi leverte kundene våre tilfeldige profiler eller hvor noen er snytt eller villedet til å delta.

- Kan du si noe om hvilke kunder dere har?

- Jeg ønsker selvsagt ikke å nevne våre kunders navn i forbindelse med en artikkel om spam, men jeg kan understreke at svært mange av våre kunder er børsnoterte og velrenommerte selskaper, både danske, norske og svenske.

- Dere opererer med begreper som CPA, CPC, CPL og så videre. Hva er det?

- CP står for cost per click, lead eller action. Det kan bli ganske teknisk for en utenforstående, men det handler om hvor vi får betalt av kunden. Er det når brukeren klikker, så er det CPC. Er det så at vi leverer en salgsmulighet, en "lead" i form av forbrukerprofil, så er det CPL.

- Er det ikke en mulighet for at dere har mer interesse av å selge klikk, adresser og lignende i større antall enn i kvalitet?

- Vi lever ikke av pistolsalg, men av gjensalg. Vi har en gjenkjøpsprosent på over 85 prosent. Det ville se svært ille ut om vi ikke holdt høy kvalitet, for så ville vi ikke engang selge halvparten av det vi gjør i dag. Kunder snakker jo sammen også, så nei, det har vi overhode ingen interesse av.

- Kan du med hånden på hjertet si at Orville Media ikke står bak spam eller uønsket reklame?

- Ja, det kan jeg love deg at jeg kan. Jeg kan til enhver tid forsvare alt Orville Media gjør og stå inne for det. Selvfølgelig vil det alltid komme en forbruker en dag som ikke er oppmerksom på hva han foretar seg, og dermed har meldt seg på et av våre nyhetsbrev og deretter beskylder oss for å spamme ham. Det kan ikke unngås, men faktum er at vi kan dokumentere enhver innsamling, og hvis forbrukeren ikke ønsker henvendelser fra oss, er vi de første til å melde ham av. Det er sågar mulig å ringe til oss og bli avmeldt hvis man ønsker det. Vår telefon er åpen alle dager mellom ni og sytten.

Les om: