Apple og Samsung med kontroversiell e-SIM-standard

E-SIM: Erkerivalene Samsung og Apple arbeider med ny standard for en elektronisk SIM-løsning. (Foto: Toralv Østvang)

Apple og Samsung med kontroversiell e-SIM-standard

Apple og Samsung samarbeider nå om å utvikle en e-SIM-løsning som kan gjøre slutt på fysiske SIM-kort i mobilene. Operatørene kan miste roaming-inntektene.

Hvis alt går etter planen, vil mobiltelefonbrukerne snart kunne bytte mobiloperatør bare ved å endre en innstilling i mobiltelefonoppsettet.

Derfor kan dette også bety slutten på de høye roaming-utgiftene når man er i utlandet, skriver Macworld USA

I USA har mobiloperatørene demonstrert motvilje mot løsninger som gjør det lett å skifte mobiloperatør.

Her til lands er aktørene foreløpig lite lystne på å snakke om saken.

Drøftes globalt

Det er Financial Times som rapporterer at Apple og Samsung, to av verdens største mobiltelefonprodusenter, nå er i samtale med telekom-operatører fra hele verden om å lansere en ny elektroniske SIM-kortløsning.

Blant mobiloperatørene som er med på det nye e-SIM-alternativet, er AT&T, Deutsche Telekom, Etisalat, Hutchison Whampoa, Orange, Telefónica og Vodafone.

Den nye e-SIM-løsningen vil etter planen bli standardisert hos mobiltelefonprodusentene og vil være innbygd i mobilenhetene som del av en felles arkitektur.

Vil frigjøre brukerne

E-SIM-kort vil være mye mer fleksible å bruke enn dagens SIM-kort. Løsningen kan innebære at mobiltelefonbrukerne ikke lenger vil være låst til en bestemt mobiloperatør eller bestemte abonnementspakker, men vil kunne hoppe over til en annen operatør eller abonnementsløsning så å si når som helst.

– Med flertallet av operatørene om bord er planen å få ferdig den tekniske arkitekturen som vil bli brukt i utviklingen av en ende-til-ende-basert fjern-SIM-løsning for forbrukerenheter, med levering forventet i 2016, heter det i en uttalelse som GSMA, bransjeorganisasjonen for verdens mobiloperatører, har gitt til Financial Times. (Vår oversettelse. –red.)

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas er øverste leder for GSMA.

Selv om samarbeidsprosjektet snart vil kunngjøres offisielt, vil det fortsatt ta minst ett år før mobiler med e-SIM-kort kommer på markedet. Først må Apple, Samsung og telekom-operatørene bli enige om de tekniske løsningene for e-SIM, ifølge Financial Times.

Amerikanske mobiloperatører skeptiske

Det finnes imidlertid én mobil enhet som allerede har digitalt SIM-kort innebygd: Apple iPad Air 2. Apples SIM-løsning fungerer mot de amerikanske mobiloperatørene AT&T, Sprint og T-Mobile og lar brukerne selv velge operatør i operativsystem-oppsettet.

Men selv dette ene produktet med såkalt «Apple SIM» har skapt kontroverser i USA. I en artikkel i oktober i fjor skrev amerikanske Macworld at Apple ikke hadde noen planer om å innføre en lignende løsning for iPhone.

Bakgrunnen var ifølge Macworld at mobiloperatørene anser e-SIM-løsninger som «et forstyrrende element».

Når Apple likevel valgte å legge inn en slik løsning i iPad Air 2, skyldtes det ifølge Apples markedssjef for iPhone, iPod og iOS, Greg Joswiak, at de fleste iPad-enhetene selges gjennom selskapets egen Apple Store-butikker og ikke ute hos mobiloperatørene. For de ansatte i Apples butikker er det greiere å bare gi kunden en iPad og la kunden velge operatør selv, sa han.

De fleste iPhone-ene blir derimot solgt gjennom mobiloperatørene, og disse vil ifølge Joswiak ikke være interessert i levere ut mobiler med en SIM-løsning som gjør det lett å bytte operatør.

– Jeg tror ikke du kan gå inn i en av butikkene til (mobiloperatøren) Verizon og be om å få bli koblet opp til AT&T, sa Joswiak i fjor høst.

Vi gjør oppmerksom på at salget av smartmobiler foregår noe annerledes i USA enn i Norge, med tettere binding til mobiloperatørene.

Ingen norske kommentarer

De norske mobiloperatørene er ordknappe om saken.

På spørsmål fra Macworld.no om NetCom/TeliaSonera er med på disse e-SIM-drøftingene, svarer informasjonssjef Henning Lunde hos NetCom følgende:

– Vi ønsker ikke å kommentere eventuelle spesifikke drøftinger som vi har utover at vi naturlig nok fører samtaler med mange ulike aktører til enhver tid.

Telenor og Samsung Norge har i skrivende stund ikke svart på Macworlds anmodning om en kommentar til saken.