- Fantastisk å slippe Java

BankID 2.0, helt uten Java, er lansert. Det betyr enklere bruk på flere enheter.

Publisert Sist oppdatert

Den mye omtalte og svært etterlengtede BankID 2.0 kom på lufta natt til onsdag. Dermed kommer det til å bli mulig for brukerne å bruke BankID, helt uten å bekymre seg for hvilken versjon av Java som nettleseren bruker. I tillegg blir BankID nå tilgjengelig på mange nye enheter som ikke støtter Java, blant annet Apples iOS-baserte iPhone og iPad.

God nok sikkerhet

Sett fra bankenes side har den gamle løsningen vært god nok, når vi bare tenker på sikkerheten. Dermed er løsningen som lanseres nå, kun en oppdatering på brukersiden, mens de sentrale systemene ikke er påvirket av dagens lansering.

- Hoveddriveren til prosjektet var alle ulempene bankenes kunder opplevde med stadige oppdateringer og reinstallasjon av Java, det var ikke primært sikkerheten. Sistnevnte har for vår del vært grei å forholde seg til. Dette er en ny klient til den samme løsningen som vi allerede har. Det er ikke gjort noen store grep i infrastrukturen, slik at alt av protokoller og sikkerhetstiltak i infrastrukturen er som før, forklarer Frode Nilsen, Drifts- og utviklingssjef i BankID Norge til Computerworld.no.

- Ingen uforutsette problemer

- BankID 2.0 er en erstatning for Java-løsningen vår, samtidig kan alle nye håndholdte enheter som ikke har Java bruke løsningen vår, slik som Iphone og Ipad. Dette er styrken til løsningen, at den virker på alle skjermflater og plattformer, og dette har vært et av hovedmålene i utviklingsprosjektet, sier Nilsen fornøyd.

Selve gjennomføringen av utviklingsprosjektet begynte i fjor sommer, så de siste 14-15 månedene har utviklerne sittet og skrudd sammen den nye løsningen. Det har ifølge Nilsen ikke bydd på uforutsette overraskelser:

- Vi har ikke støtt på vanskeligheter ut over det vi så var utfordringer vi måtte håndtere helt i fra starten. Det å lage en løsning som skal virke på all verdens duppeditter, er en utfordrende testkombinasjon. Dette visste vi allerede da vi valgte dette utviklingssporet. Det er vanskelig å konkretisere hvor mange plattformer vi har testet. Løsningen skal virke med alle moderne nettlesere på alle plattformer, både stasjonære og håndholdte, så du kan tenke deg hvor mange kombinasjoner dette kan være, forteller han.

Ren web-basert løsning

- Løsningen er en helt ren web-basert løsning, basert på standardteknologier som HTML 5 og JavaScript, i tillegg til andre moderne webteknologiger. Java som teknologi på serversiden og i infrastrukturen er toneangivende, men problemet vårt har vært plugin-en til nettleserne ute hos sluttbrukerne. Java-plugin-en har, som en del andre plugin-er, har en del sikkerhetsutfordringer ved seg. For oss har ikke det vært noe problem. Men det er jo en fattig trøst når sluttbrukerne sliter med å holde Java-installasjonen sin oppdatert. Derfor har det vært veldig viktig for oss å gjøre oss uavhengig av tredjeparts programvare som Java, avslutter drifts- og utviklingssjefen i BankID Norge.

Posten vant knepent

Det var Postens Digipost-tjeneste som vant kappløpet om å ta i bruk BankID 2.0 først. «I Posten har vi tradisjon for å være tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi i Digipost. Vi er derfor svært glade for at vi fra og med i dag kan tilby BankID 2.0 til våre brukere. Vi er trolig de første i Norge til å ta i bruk BankID 2.0», skriver Martin Bekkelund, direktør for produkt- og forretningsutvikling i Digipost, på bloggen til selskapet.

Han peker også på det nær sagt universelle problemet med sikkerheten til Java applets, som har ridd internett som en mare – også den sikre innloggingen til BankID. Derfor hilser han velkommen den helt teknologinøytrale løsningen som nå er lansert, og lover at problemene med BankIDs Java applet nå er ute av verden.

Posten er ikke de eneste som har tatt i bruk den nye løsningen:

- Vi ble rett og slett slått på målstreken av Posten, men det var nok litt avtalt. Vi er likevel svært fornøyde, for vi var først med en signeringsløsning basert på BankID 2.0, og dette har gått kjempebra, forteller en strålende fornøyd teamleder av salgs og markedsavdelingen til Maestro Soft, Anne Taranger Gjesdahl til Computerworld.no.

Les også: Glem penn og budbil

Maestro Soft har om lag åtte tusen brukere på sitt flaggskip-produkt Maestro Årsoppgjør, i tillegg til at selskapet har en avansert løsning for digitale signaturer, Signant. Denne kan bruke BankID brukerautentisering for digitale signaturer, og Gjesdal uttrykker stor glede over at tjenesten endelig er uavhengig av Java:

- Det er fantastisk, svarer hun på spørsmål om hvordan det er å slippe Java.

- Det er en modningsprosess å folk til å signere elektronisk, og da har det vært ekstra tungt å få det til, med Javaoppdateringer og de problemene som har vært. Vi har kommunisert til våre kunder at dette blir enklere til høsten, og nå er det et faktum, avslutter en svært begeistret salgs- og markedssjef.