FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Sti

FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Stine Marie Hagen)

Stor uenighet rundt en ny digital læringsarena

En nasjonal digital læringsarena for grunnskolen er i anmarsj - dette skaper stor bekymring hos edtech-næringen. 

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

– Det har stormet, men vi jobber med et konsept vi tror på. Det sier Sigmund Brenna, ikt-veileder i Fredrikstad kommune.

på for arbeidet det digital fra som tross grunnskolen. Dette Fredrikstad, læringsarena med for til flere motstand plass å stor leder hold. er kommune, med få en sammen Trondheim nasjonal Nå

Ikke populært

KS læringsarena samarbeidet ulikt en 2017 frem arbeidet videregående (kommunesektorens - stortingsvalget digital å og med læringsressurser helt det opplæring. digital arbeidsgiverorganisasjon) ikke for Før i åpne digitale NDLA interesse- tilbyr som få grunnskolen læringsarena), for startet interfylkeskommunale nasjonal (Nasjonal

og lærere ødelegge steile. var markedet for De organisasjoner, ville mange, Diskusjonene at Dette en valgfriheten. frata elever høy. å til og stortingsgruppe, fikk mente Høyres og og løsning flere var slik temperaturen

stille. det ble Så

Ikke avklart

Jussen hos advokater sier organisasjonsform. hva sine vil en å være har hensiktsmessig KS en Brenna. inne viktig, – Vi for bestilling er utrede som

med fra instanser, for MOTSTAND: nasjonal læringsarena et på grunnskolen. en det MØTER Brenna - sitt står (Foto: er digital Sigmund motgang mye Abelsen) for hardnakket Atle Selv forskjellige behov

oktober. løsningen er læringsarenaen si kan er litt arbeidet den grunnskolen Brenna Kanskje vent. hva med sikkerhet med i kan men til læringsarenaen på vil med det Brenna Brenna fremtidige år. plass, på å avklaring til være en dette kommunene frem. den når invitere når til ikke nye vei det på håper er skal på et endelige starte. kommer oss plass, Først kan den hjelpe Likevel dette samarbeid på være. jobben for satt etter Frem langt flere

som den ligger som at bestemt. at Brenna til og lage forteller redigere eller lærere - samle, tekniske elevene.  ikke undervisningsopplegg kan er NDLA vil dette kjøpe åpent at også vil Innholdet trolig muligens bli for men plattformen i de leie NDLA,

slik elevene at å bransjen være modulbaserte læremidler, i er egne levere at Håpet bygge delaktige skal kan læringsdatabaser. sine

hver slik oversikt basere vil Feide, på lærerne viss skal elevs bruker.  en ha seg over at Løsningen

Gammeldags

opp Det nå, univers Brenna, rette fortsetter: seg sier må mye sette å må mot stort og et seg og Elevene skjer lære etter og – hverandre, kildene navigere bransjen behovene. i

her. ikke og slett rett pådrivere – et opplegg.  Forlagene er er gjennomgående, for og gammeldags Læreboka

og elevene blitt, digitale må på 2000 at er at det har overs Drømmen pc-er. Brenna. ble til brukes skulle selv at pengene billigere, bygge de var mener fremtiden som Sånn Han verkene mener være ikke og kunnskapsdatabasen. siden modulbasert, skulle

hevder at digitale er bøker Men å motsatt, – Mange erstatte man læremidler. ville trodde stikk spare han. på med penger det

løsningen arbeidstittel. NDLA-G. en det som anmarsj, en har vært noen vil i samarbeid digital Den navnet er idé-fasen. ikke grunnskolen om ha kobling selv Selv et er kun ikke det skal i Dette for har bli NDLA, nye vært læringsarena offisiell til nasjonal om

er med Brenna. til et problem – tilknytningen NDLA, Det sier

Problemet

sin valgkampen 2017 kampsak gikk hardt å nærmest i det form.  daværende Høyre avvikle i en De i NDLA Før ut gjorde til Computerworld.

har seg.  ikke Dette forandret

at Kent NDLA mener en stortingsrepresentant Gudmundsen, Kristian Høyre form VIL NDLA: må Høyre. sier AVVIKLE ikke læremidler, (Foto: for sin og for endre Thorbjørnsen) Hans skape digitale monopolsituasjon

kirke-, Høyre, utdannings- stortingsrepresentant er forskningskomiteen. for Gudmundsen og Kent av og medlem

mener form læremidler, sier fortsatt digitale skape ikke NDLA og for endre en at monopolsituasjon må – Høyre han. sin

det? – Hva Har om NDLA tenker vi et grunnskolen. for for behov du

det vi for utvikling – Nei. digitale bidrar komme gratis er for grunnskolesektoren tekst til sterkt av finnes et At ikke aldri og at kommunene bilderessurser dit læremidler. men marked må greit,

ikke grenser vi vi som og utrolig Gudmundsen. skal kunne om kjenner, smarte mener og spennende dag viktig læremidler er – Et mangfold konkurranse bryter utvikle i

Dreper næringen

til det skole, for grunnskolen. eller verken når er som ikke kommer videregående de eneste ressurser negative den til er til NDLA, Høyre

av NDLA. får selger Forlagene markedet kjøp deres hindrer de produkter i et om de vokse. føler det de i å mener som Men gode oppstartsbedrifter ut, de 22" der om eksisterer norske at de tilbud fra "catch

den plattform norske at et digitale de ville monopol den og Lektorlag, et de med edtech-næringen Elevorganisasjonen 2017 det mot brev fryktet som faktum. Sammen lignende der Abelia grunnskolen undervisningen.   om Norsk utdanningsmyndighetene mener advarte til NDLA i skadende for for og vil blir sendte et IKT-Norge en bli ut drepe

valgfriheten Knebler

brukes.  et er i og administrerende nye Austlid, dette klare læreplaner i i vil som IKT-Norge, 2020, som arbeidet med bør stå er at å Kunnskapsløftet gang, mener mulighetsrom fornye Heidi Nå direktør

gode markedet. offentlige vil brukerne er til noe det og elevene. Det skal heller valgfrihet stimulere vil – Om uheldig for til bestillere, skolen det som monopolrolle, en utvikle sier større selv for gjøre offentlige bør konkurranse bli Austlid.  Det gi i

er man man size fits er Om i tilbydere. bruker lærebøkene, sånn Det modell samme bruker er som mange «one også man all». viktig på – å får valgfrihet. ha at så ikke dag derfor viktig, Valgfrihet det

digitale Hva dyre. Brenna at du? læreboka verktøy – Sigmund mener hevder er og gammeldags,

vil skal ikke lære til Om være muligheten har på og Det an Enkelt lær digitale det er måte som Det en læring. – rikere dyrere fordi – forklart digital, pugg, på man blir sier les, adaptiv oppdateres. ha. helt det algoritmebasert, en det alltid kommer eller å å hva bedre gjerne er gir Austlid, digitale nevner ikke o… og læringsmåte

Skole Og Utdanning