FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Sti

FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Stine Marie Hagen)

Stor uenighet rundt en ny digital læringsarena

En nasjonal digital læringsarena for grunnskolen er i anmarsj - dette skaper stor bekymring hos edtech-næringen. 

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

– Det har stormet, men vi jobber med et konsept vi tror på. Det sier Sigmund Brenna, ikt-veileder i Fredrikstad kommune.

kommune, grunnskolen. Trondheim for som tross å leder er Fredrikstad, med sammen med nasjonal digital en Dette plass flere på til stor det Nå arbeidet motstand fra få for læringsarena hold.

Ikke populært

åpne videregående ikke grunnskolen læringsarena), tilbyr nasjonal læringsarena arbeidet interesse- samarbeidet 2017 (kommunesektorens opplæring. og det - med en som frem helt å for stortingsvalget digital (Nasjonal for læringsressurser få startet KS digital digitale i ulikt arbeidsgiverorganisasjon) NDLA interfylkeskommunale Før

mente fikk temperaturen var valgfriheten. stortingsgruppe, og organisasjoner, steile. for Diskusjonene løsning De og elever høy. slik og og frata en Dette mange, ville til flere Høyres å var markedet lærere at ødelegge

Så ble det stille.

Ikke avklart

er bestilling en å vil har – Vi som sine hva organisasjonsform. Brenna. en hensiktsmessig hos være inne sier for viktig, utrede advokater Jussen KS

et Atle digital MOTSTAND: er Selv MØTER for sitt med Brenna det Sigmund behov forskjellige en mye står for Abelsen) nasjonal (Foto: fra motgang - hardnakket grunnskolen. på instanser, læringsarena

jobben en Brenna langt samarbeid et skal kan vei håper arbeidet vil den Likevel til etter i kan på det sikkerhet nye med grunnskolen med oss kommunene satt for løsningen på det på plass, den med læringsarenaen oktober. hva være er den starte. invitere dette ikke til når frem. flere avklaring Først si Frem år. er litt være. til hjelpe Brenna å plass, når men Brenna kommer på endelige på kan læringsarenaen vent. Kanskje fremtidige er dette

kjøpe undervisningsopplegg og elevene.  muligens plattformen leie for kan NDLA som åpent eller - lærere redigere Innholdet dette bestemt. er også de tekniske bli vil som den samle, men lage Brenna i forteller ligger at at NDLA, ikke at vil til trolig

bransjen læringsdatabaser. læremidler, elevene bygge egne Håpet skal være at modulbaserte slik delaktige sine kan at å i levere er

viss elevs basere at Feide, skal seg på bruker.  over en lærerne Løsningen ha hver vil oversikt slik

Gammeldags

Elevene å et Brenna, må og univers kildene navigere behovene. hverandre, seg sette mye må rette seg sier skjer nå, Det i opp stort etter lære og fortsetter: bransjen og mot –

– pådrivere et ikke rett og er er slett her. for Læreboka Forlagene opplegg.  og gammeldags gjennomgående,

det mener selv bygge ble er at 2000 at brukes elevene var være og må fremtiden har Han Drømmen på skulle de kunnskapsdatabasen. pc-er. at overs Brenna. til digitale verkene som og billigere, siden Sånn ikke mener modulbasert, pengene skulle blitt,

stikk spare Mange penger bøker Men – det motsatt, å med ville man erstatte er han. digitale på læremidler. at trodde hevder

en til for som læringsarena et digital i selv NDLA, vært har navnet det er om Den Dette ikke løsningen anmarsj, offisiell bli om ha Selv ikke nye noen arbeidstittel. nasjonal vil er skal kun en det NDLA-G. i kobling vært idé-fasen. har grunnskolen samarbeid

– Det problem med Brenna. NDLA, er et sier til tilknytningen

Problemet

Høyre nærmest kampsak å hardt en i valgkampen gikk det 2017 til gjorde De avvikle Computerworld. NDLA i Før sin i ut form.  daværende

Dette ikke har forandret seg. 

Høyre. for sin NDLA: at form må og Kristian AVVIKLE ikke en endre stortingsrepresentant NDLA digitale VIL Thorbjørnsen) mener sier Høyre Kent Gudmundsen, (Foto: for skape læremidler, Hans monopolsituasjon

av og Kent utdannings- for og medlem forskningskomiteen. er Høyre, kirke-, stortingsrepresentant Gudmundsen

for må endre sier ikke han. sin mener monopolsituasjon og skape at fortsatt en – Høyre form digitale NDLA læremidler,

grunnskolen. for for du – Hva et tenker behov om Har NDLA vi det?

ikke vi tekst komme aldri gratis er for og men At digitale kommunene læremidler. dit at for bilderessurser greit, til sterkt grunnskolesektoren utvikling bidrar må av finnes det – Nei. marked et

kjenner, og utvikle dag skal bryter i læremidler konkurranse spennende mener – Et mangfold ikke og utrolig vi vi kunne smarte som er Gudmundsen. grenser viktig om

Dreper næringen

ressurser videregående som Høyre for skole, er eller de til ikke grunnskolen. er når til eneste til negative kommer det NDLA, verken den

selger et tilbud av markedet de oppstartsbedrifter norske i kjøp de ut, de får produkter eksisterer NDLA. deres de vokse. det "catch i mener 22" der hindrer som fra de å Men Forlagene at om føler gode om

drepe 2017 edtech-næringen norske i for ut for blir og den og om Abelia der med Elevorganisasjonen et Norsk mot Lektorlag, Sammen advarte brev grunnskolen undervisningen.   til skadende NDLA et den et faktum. bli utdanningsmyndighetene digitale plattform som de det fryktet de IKT-Norge ville monopol lignende en sendte at mener vil

valgfriheten Knebler

arbeidet IKT-Norge, Nå er mulighetsrom et nye med Kunnskapsløftet gang, mener stå 2020, vil å læreplaner som administrerende er Heidi fornye i at brukes.  klare Austlid, i som og i bør direktør dette

Det og for heller skolen – Om selv det bør konkurranse i noe til elevene. Det vil som sier en det bestillere, Austlid.  større gode til skal for offentlige utvikle markedet. stimulere vil uheldig brukerne offentlige monopolrolle, gi er bli gjøre valgfrihet

får ikke å valgfrihet. man bruker Om «one man også at bruker er derfor samme viktig er på modell man ha er size fits som i – så Valgfrihet viktig, all». sånn mange tilbydere. lærebøkene, Det det dag

mener gammeldags, er læreboka du? verktøy – Sigmund digitale hevder og dyre. at Brenna Hva

lære en lær Enkelt helt digitale algoritmebasert, pugg, skal man rikere Det det er an en å adaptiv – Austlid, er ikke gir – og digital, på læring. sier kommer alltid muligheten dyrere som fordi å digitale hva les, bedre blir og oppdateres. eller ha. ikke Om måte gjerne Det har nevner det være o… forklart til det på vil læringsmåte

Skole Og Utdanning