FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Sti

FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Stine Marie Hagen)

Stor uenighet rundt en ny digital læringsarena

En nasjonal digital læringsarena for grunnskolen er i anmarsj - dette skaper stor bekymring hos edtech-næringen. 

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

– Det har stormet, men vi jobber med et konsept vi tror på. Det sier Sigmund Brenna, ikt-veileder i Fredrikstad kommune.

er motstand til Nå læringsarena for leder det på kommune, få Fredrikstad, sammen Dette en å plass Trondheim nasjonal flere arbeidet med hold. grunnskolen. tross stor med digital for fra som

populært Ikke

interfylkeskommunale for og læringsarena), det interesse- tilbyr frem - stortingsvalget opplæring. arbeidsgiverorganisasjon) som digital (kommunesektorens KS nasjonal læringsressurser grunnskolen i arbeidet for med digital (Nasjonal 2017 ulikt videregående Før samarbeidet helt åpne læringsarena få å en ikke digitale startet NDLA

temperaturen ødelegge fikk ville frata elever markedet og mente mange, å stortingsgruppe, lærere for at og valgfriheten. var løsning høy. organisasjoner, De var Diskusjonene steile. flere Dette til slik en Høyres og og

det ble stille. Så

Ikke avklart

hos Jussen å sine advokater bestilling for viktig, hensiktsmessig som sier organisasjonsform. KS har en hva være en inne – Vi er utrede Brenna. vil

læringsarena står et med forskjellige mye er (Foto: Brenna - Selv motgang fra hardnakket Abelsen) sitt grunnskolen. behov Atle for MØTER digital for nasjonal på en det Sigmund MOTSTAND: instanser,

ikke Brenna den plass, fremtidige Frem oktober. kommunene med starte. si på løsningen å en til det Kanskje kan Først med Likevel på i satt til avklaring plass, dette kommer kan er kan Brenna hva Brenna invitere år. nye læringsarenaen den et arbeidet etter til den sikkerhet håper med hjelpe vent. samarbeid grunnskolen være. men vei jobben vil være det endelige når på flere dette skal når langt på litt oss er frem. for på læringsarenaen er

kjøpe som for muligens NDLA, også og leie at samle, bli dette kan vil elevene.  tekniske åpent lærere ikke - lage redigere NDLA den som ligger de bestemt. i er til at undervisningsopplegg men at eller trolig forteller vil Innholdet plattformen Brenna

å læremidler, delaktige sine levere læringsdatabaser. slik bygge i bransjen er være modulbaserte at Håpet elevene kan skal at egne

skal bruker.  oversikt hver Feide, at over lærerne slik en på vil basere Løsningen ha elevs seg viss

Gammeldags

stort seg Det Brenna, Elevene opp å mye bransjen navigere univers og i rette mot etter behovene. kildene skjer lære seg og – nå, må fortsetter: må sette et hverandre, og sier

ikke Læreboka gjennomgående, rett er er et slett Forlagene pådrivere – og for opplegg.  og her. gammeldags

Drømmen kunnskapsdatabasen. skulle ble siden det selv verkene og at at de bygge skulle billigere, var pengene må ikke på Sånn elevene brukes Han fremtiden har blitt, være Brenna. digitale at overs 2000 som og til modulbasert, er mener mener pc-er.

Men ville han. stikk motsatt, Mange bøker er spare – på hevder det at penger å man læremidler. erstatte trodde digitale med

som idé-fasen. om det Dette læringsarena er navnet bli ikke løsningen skal det et ikke anmarsj, vært har kobling har offisiell for NDLA, nasjonal noen selv kun i en vil Den ha arbeidstittel. vært nye en om er til grunnskolen NDLA-G. Selv i digital samarbeid

tilknytningen er et Det Brenna. sier NDLA, – med problem til

Problemet

valgkampen i Høyre det i form.  kampsak daværende NDLA gikk nærmest sin hardt avvikle ut Før De gjorde i til å Computerworld. 2017 en

seg.  ikke har Dette forandret

må for Thorbjørnsen) Hans (Foto: VIL Høyre. Høyre endre digitale ikke NDLA Kent Gudmundsen, Kristian en læremidler, at for form sier AVVIKLE mener monopolsituasjon sin stortingsrepresentant skape NDLA: og

og utdannings- forskningskomiteen. for av stortingsrepresentant Høyre, medlem Kent kirke-, og er Gudmundsen

form læremidler, han. at en – Høyre NDLA sier skape mener fortsatt ikke sin og for monopolsituasjon endre digitale må

grunnskolen. – Hva vi om du for Har NDLA for tenker behov det? et

det tekst av må aldri dit utvikling men greit, læremidler. gratis komme er for bilderessurser – Nei. vi at kommunene bidrar At sterkt digitale ikke for marked et til finnes og grunnskolesektoren

mener vi smarte konkurranse dag ikke vi læremidler Gudmundsen. som kjenner, bryter og er – Et mangfold skal i utrolig kunne og om viktig spennende grenser utvikle

Dreper næringen

til verken er som er for negative ressurser videregående de det NDLA, eneste når til den grunnskolen. eller Høyre ikke til skole, kommer

ut, Men i om Forlagene vokse. å om gode oppstartsbedrifter de markedet 22" der produkter selger deres som at de det av norske eksisterer får kjøp NDLA. i fra de føler et "catch hindrer de tilbud de mener

mener skadende Lektorlag, bli at et der med om ut i den NDLA brev ville utdanningsmyndighetene blir Elevorganisasjonen det for og og digitale de faktum. sendte drepe til mot IKT-Norge et Norsk de et Sammen grunnskolen monopol plattform for edtech-næringen fryktet den som Abelia en vil lignende 2017 undervisningen.   norske advarte

Knebler valgfriheten

stå Heidi Kunnskapsløftet IKT-Norge, i bør Austlid, 2020, mulighetsrom læreplaner arbeidet direktør et administrerende Nå brukes.  som nye i er som gang, at klare fornye dette mener å med vil i er og

til elevene. Det selv noe brukerne stimulere utvikle er skal til bestillere, vil for offentlige gi gode heller vil sier det skolen i Austlid.  – Om valgfrihet en bli større konkurranse for monopolrolle, gjøre uheldig Det det og offentlige markedet. som bør

Valgfrihet viktig, man er «one – også derfor det valgfrihet. i er Om ikke man ha på bruker tilbydere. bruker modell at Det mange all». er sånn man som dag å viktig får size lærebøkene, så samme fits

hevder gammeldags, digitale Brenna dyre. Hva mener og at læreboka – Sigmund verktøy du? er

gir læring. en Det Austlid, være muligheten og pugg, det helt hva kommer digital, en an gjerne Det å adaptiv lær vil alltid rikere oppdateres. digitale er det skal – dyrere lære forklart fordi på har det er Enkelt algoritmebasert, blir ikke les, sier til læringsmåte å Om eller nevner og – o… som bedre ha. man ikke på måte digitale

Skole Og Utdanning