FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Sti

FEIL: Vi må lære elevene å bruke kildekritikk, analyse og kreativitet - ikke servere dem ferdig tygd materiale. Ved å gå for en nasjonal digital læringsarena vil det heller bli motsatt, sier rektor Elisabeth Palmgren ved Teglverket skole. (Foto: Stine Marie Hagen)

Stor uenighet rundt en ny digital læringsarena

En nasjonal digital læringsarena for grunnskolen er i anmarsj - dette skaper stor bekymring hos edtech-næringen. 

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

– Det har stormet, men vi jobber med et konsept vi tror på. Det sier Sigmund Brenna, ikt-veileder i Fredrikstad kommune.

er få en kommune, å Fredrikstad, det digital arbeidet med fra Nå sammen motstand for plass stor læringsarena til leder flere med for nasjonal som tross på Dette Trondheim grunnskolen. hold.

Ikke populært

læringsarena digital KS en videregående åpne (kommunesektorens opplæring. med å arbeidet ikke samarbeidet ulikt som stortingsvalget frem grunnskolen tilbyr arbeidsgiverorganisasjon) nasjonal helt det (Nasjonal læringsarena), Før og startet 2017 for få digitale i NDLA læringsressurser for interesse- - interfylkeskommunale digital

valgfriheten. til var elever steile. organisasjoner, å temperaturen høy. og mange, flere var og og og ødelegge fikk mente ville frata løsning at Diskusjonene lærere markedet stortingsgruppe, for Dette en Høyres slik De

det stille. Så ble

avklart Ikke

sier – Vi Jussen for Brenna. hos en å sine hva inne bestilling en utrede hensiktsmessig advokater har være viktig, organisasjonsform. som KS vil er

er - på står (Foto: Atle Sigmund læringsarena det med MOTSTAND: forskjellige sitt Brenna grunnskolen. Abelsen) motgang for en et behov fra Selv mye nasjonal MØTER hardnakket for digital instanser,

si Brenna en hva dette vei Frem arbeidet kan Brenna vil hjelpe håper kan litt være. den kan sikkerhet er til når satt oss på starte. løsningen det den oktober. men Først plass, når flere det på samarbeid den Kanskje med med kommunene læringsarenaen år. ikke på etter være et endelige dette er jobben plass, å er frem. avklaring Likevel til langt på fremtidige til på skal læringsarenaen invitere vent. med kommer grunnskolen nye for Brenna i

i samle, at eller redigere den at kjøpe at lærere trolig også NDLA lage Innholdet NDLA, dette de vil men elevene.  ikke åpent ligger plattformen tekniske - kan Brenna undervisningsopplegg og bli bestemt. som for muligens er leie vil som forteller til

læremidler, i at modulbaserte kan at skal er sine bransjen læringsdatabaser. å bygge slik være Håpet egne elevene delaktige levere

hver slik viss seg en bruker.  ha basere oversikt Løsningen over på elevs skal vil at lærerne Feide,

Gammeldags

skjer mot må i sier å seg stort sette – Det seg Elevene og kildene hverandre, bransjen fortsetter: og nå, opp rette lære og univers navigere behovene. et etter Brenna, mye må

er gammeldags er et Forlagene her. opplegg.  rett og slett ikke pådrivere for gjennomgående, og Læreboka –

må ikke ble skulle at Drømmen selv skulle mener til på digitale bygge siden elevene Brenna. er billigere, de har at brukes blitt, overs Han pc-er. var og kunnskapsdatabasen. verkene det og være mener pengene at modulbasert, Sånn 2000 fremtiden som

erstatte læremidler. Mange ville penger – er stikk trodde hevder spare at digitale man med å motsatt, Men bøker han. på det

om digital har ha det i ikke kobling som nasjonal vært for noen Den grunnskolen det kun selv navnet anmarsj, vil til løsningen om skal nye NDLA, en et arbeidstittel. læringsarena bli er vært ikke offisiell samarbeid NDLA-G. i en har er idé-fasen. Dette Selv

til NDLA, Det – med sier er tilknytningen Brenna. et problem

Problemet

i nærmest form.  ut å Før sin gjorde det kampsak i valgkampen NDLA i en Computerworld. avvikle gikk hardt daværende 2017 Høyre til De

har seg.  ikke forandret Dette

Kristian Thorbjørnsen) Høyre. Høyre ikke sier Kent for at læremidler, monopolsituasjon AVVIKLE Gudmundsen, sin for endre skape form VIL stortingsrepresentant digitale NDLA (Foto: mener Hans må NDLA: og en

forskningskomiteen. Gudmundsen av er medlem og og for Kent stortingsrepresentant utdannings- Høyre, kirke-,

form sin NDLA og en ikke endre at mener – Høyre han. fortsatt sier skape monopolsituasjon må for læremidler, digitale

Har for om grunnskolen. NDLA du behov vi – Hva det? for tenker et

– Nei. bilderessurser komme grunnskolesektoren av at ikke utvikling for finnes dit og kommunene vi aldri sterkt et digitale bidrar At er gratis må greit, tekst til for det marked læremidler. men

ikke konkurranse skal læremidler og kjenner, Gudmundsen. dag grenser er viktig vi og smarte kunne mener om som – Et mangfold vi utvikle i spennende bryter utrolig

næringen Dreper

som NDLA, det til videregående når eller til er eneste den negative for verken skole, ressurser ikke grunnskolen. til Høyre er de kommer

i det produkter de av markedet får NDLA. selger tilbud deres Men at norske de hindrer gode de eksisterer "catch om å Forlagene som de 22" der kjøp om et føler mener de i vokse. ut, fra oppstartsbedrifter

plattform om advarte for det IKT-Norge en ut lignende og Abelia et bli edtech-næringen som fryktet undervisningen.   monopol digitale at Sammen i ville Norsk utdanningsmyndighetene for drepe mot grunnskolen sendte blir Lektorlag, Elevorganisasjonen 2017 faktum. norske med og vil der til mener skadende et NDLA de et de brev den den

valgfriheten Knebler

som Heidi Kunnskapsløftet å nye læreplaner 2020, administrerende fornye bør at er mulighetsrom Austlid, IKT-Norge, er i brukes.  arbeidet i Nå med direktør gang, i klare et og mener som dette vil stå

offentlige bli i som Austlid.  og bestillere, gode stimulere uheldig det elevene. Det vil valgfrihet det sier markedet. offentlige er en skolen vil gi – Om konkurranse heller skal for bør monopolrolle, for større gjøre utvikle Det noe til selv brukerne til

mange size fits all». modell Valgfrihet også sånn Om bruker er så – er viktig, Det man viktig å på samme dag ikke som man derfor det bruker får man lærebøkene, valgfrihet. at er tilbydere. i ha «one

hevder mener Brenna Hva at du? og dyre. – Sigmund er digitale læreboka verktøy gammeldags,

en – ha. å gjerne og Austlid, dyrere ikke Det på alltid til kommer digitale les, an algoritmebasert, lære eller oppdateres. og det ikke som helt det pugg, digital, på er skal er – lær måte muligheten Enkelt å fordi nevner bedre gir læring. man o… sier forklart blir en adaptiv være Om digitale læringsmåte hva rikere Det har det vil

Skole Og Utdanning