Nå kan du bruke pseudonym på Facebook

Det sosiale nettverket endrer policy rundt navn.

Publisert Sist oppdatert

Etter flere uker med protester fra foreningen LGBT (lesbian, gay, bisexual and transgender) i San Fransisco, og en masseflykt til det konkurrerende sosiale nettverket Ello har Facebook bestemt seg for å endre sin nåværende policy rundt navnbruk.

Facebook har alltid hatt en policy som krever at brukerne benytter sine riktige navn på det sosiale nettverket. De som bruker falskt navn risikerer å få kontoen sin stengt.

Slettet flere brukere

Dette resulterte nylig i at Facebook stengte ned hundrevis av kontoer for drag queens i San Fransisco, etter at flere av disse hadde tatt i bruk artistnavn på Facebook.

Facebooks produktsjef, Chris Cox, har kommet med en unnskyldining på sin personlige Facebook profil.

– Måten dette skjedde på overrumplet oss. Et individ på Facebook valgte å rapportere flere hundre av disse kontoene som falske. Disse rapportene var del av flere hundre tusen rapporter som vi prosesserer hver eneste uke. 99 prosent av disse er av folk med dårlige hensikter, de som utgir seg for å være andre, mobbere, trolling, vold i hjemmet, svindel, hatmeldinger med mer. Derfor merket vi ikke mønsteret, skriver han i en kunngjøring. han skriver også at "det finnes rom for forbedring rundt hvordan vi i dag håndterer vår policy på navn, for at vi skal forstå hvilke navn som er korrekte eller ikke" Han legger også til at Facebook nå jobber med å utvikle et bedre verktøy rundt dette området.

Frykter konkurranse?

Beklagelsen kom kun få dager etter at en stor gruppe fra foreningen LGBT skapte konto på det konkurrerende sosiale nettverket Ello.

Facebook lover også at de skal bli mer forsiktige når de eksperimenterer med deg. Torsdag gikk Facebook ut og fortalte at de skulle forbedre granskingen av fremtidens research-arbeid på siden, ettersom de i sommer fikk krass kritikk over en av deres eksperimenter.

Facebook fikk massiv kritikk etter at de gjorde en studie hvor de manipulerte nyhets-feeden til nesten 700 tusen brukere for å finne ut om endringene i nyhetsfeeden deres ville påvirke brukerens følelser. De fant i forbindelse med undersøkelsen ut at hvis en person så "glad-meldinger" hos venner, ville denne personens status være mer positiv. Mens det på motsatt side viste seg at personen ville ha en mer negativtladet post om den så negative nyhetsposter på vennenes sider.