Bare bredbånd i 2016?

KRONIKK: - Vi vil sannsynligvis stanse analog TV-distribusjon i 2015. Bare bredbånd tar vi sikte på å tilby i 2016, skriver Gisle Pedersen i Canal Digital Kabel-TV.

Publisert Sist oppdatert

I debatten rundt kabel-tv selskapenes rolle som bredbåndleverandør har mange sterke meninger. Vi har respekt for Forbrukerrådet og Forbrukerombudet som ønsker å sikre mest mulig valgfrihet for forbrukerne. Vi syns imidlertid det er på kanten av komisk når bransjeaktører med en helt egen kommersiell agenda, fremstiller seg som eksperter på kabel-tv teknologi og forkjempere for forbrukerinteresser.

Canal Digital Kabel-tv har de siste årene gjort en betydelig jobb for å øke kundenes valgfrihet innenfor innholds- og brukeropplevelse. Vi har videre gjort store investeringer i oppgradert teknologi for å sikre gode bredbåndsprodukter tilpasset bruken i dag og i fremtiden. Bak denne endringen ligger et målrettet arbeid med å modernisere. En modernisering der vi har flyttet selskapet fra en tid der TV-tilbudet stod i høysetet, til en tid der høyhastighets bredbånd og tjenester på internett er en integrert del av hverdagen. Utviklingen fremover vil gå enda raskere enn den har gjort, og om få år vil tjenester du knapt har hørt om i dag være vel så viktige som TV for de som er kunder av Canal Digital.

Våre kunder skal ha tilbud om innholds- og kommunikasjonstjenester som er tilpasset det livet de lever, vi skal derfor ikke stoppe nå. Vi skal utvikle vårt tilbud videre slik at kundene får velge enda mer selv. Vi skal sikre et fantastisk godt nettprodukt for kundene, øke tilbudet på det beste og riktige innholdet, kundene skal få nyte innholdet akkurat når de vil – og hvor de vil, og tilby enda bedre bredbåndsprodukter. En helt naturlig utvikling i denne sammenhengen er at kundene får muligheten til å kjøpe bare bredbånd fra oss.

Teknologisk hinder

Vi beskyldes gjerne for å ikke ønske å tilby et rent bredbåndsprodukt. Virkeligheten er at dette handler om teknologi og det handler om en avveining mellom ulike kundegrupper.

Det er kun kabel-tv-teknologi som har tilstrekkelig kapasitet til å tilby ukrypterte, analoge TV-signaler. Det betyr at våre kunder har mulighet til å se TV uten dekoder eller digital-TV kort. Vi antar at det fortsatt kan være et sekssifret antall TV apparater i vårt nett som benytter disse signalene, enten ved at kundene har valgt bort digital-TV i sin helhet, eller benytter digital-mottak i ett rom og analogmottak i andre rom i huset. For mange er dette en enkel og rimelig løsning som de setter pris på. Det finnes dessverre ikke en god teknisk løsning for å stenge ute de analoge signalene hos enkeltkunder. En forutsetning for å tilby bare bredbånd blir derfor at de analoge signalene stenges i sin helhet. De kundene som i dag benytter tilbudet må gå til anskaffelse av dekoder eller en TV med digital-TV integrert for å unngå svart skjerm.

Derfor handler dette om hensynet mellom to ulike kundegrupper med to ulike kundebehov. Vi ser imidlertid at det ene kundebehovet øker samtidig som det andre minsker, og derfor nærmer vi oss nå en tid der de analoge signalene bør slukkes for å gjøre det mulig å tilby kunder bare bredbånd. Likevel gruer vi oss til den dagen vi fjerner de analoge signalene, fordi vi vet at det blir en skuffelse for noen av kundene våre. Vi varsler likevel nå at de analoge signalene hos Canal Digital kabel-tv vil fjernes i sin helhet, og sannsynligvis i løpet av 2015.

Behov for oppdatert regulering

Vi har mye å gjøre før vi kan tilby bare bredbånd. Alle våre systemer og prosesser er basert på at tv er basisproduktet, og vi må gjøre en betydelig ombyggingsjobb som koster et titalls millioner kroner. Vi kan derfor ikke nå love når det blir mulig å abonnere på bare bredbånd, men vi forventer å være klare i 2016. Vi ser imidlertid at også andre har et stykke jobb å gjøre. Kabel-TV er underlagt en særskilt regulering i kringkastingsloven. Denne reguleringen ble formulert den gang bredbånd ikke fantes, og det henger igjen paragrafer som gjør at det sannsynligvis er ulovlig for vårt selskap å tilby bare bredbånd. Vi regner med at dette er kuriosa, men vi er opptatt av å følge norsk lov. Vi ser det derfor som en selvfølge at myndighetene sørger for å rydde opp i lovverket i god tid.

Den teknologiske utviklingen innenfor vår bransje akselerer, og mulighetene er enorme. For å tilby kunden den valgfriheten vi ønsker må jobbe hard med å beholde den teknologiske ledelsen vi har i dag. Det er imidlertid en utvikling vi ønsker velkommen, og som vi mener vil gjøre oss relevante for en enda større kundegruppe. Vi i Canal Digital Kabel-TV gleder oss til denne endringen, og til å kunne tilby kundene enda mer Et tilbud som vi kan gi potensielt 700.000 kunder i dag, og vi bygger ut til stadig flere. 2015 og 2016 blir spennende år, både for oss for kundene våre.

Gisle Pedersen er administrerende direktør i Canal Digital Kabel-TV.