PÅ BØRS: Nå som det åpnes for Uber i Norge igjen, vil det være et børsnotert selskap som etablerer seg.

Uber går på børs i USA

Selskapet varsler at det kanskje aldri vil gå med overskudd, men likevel er dette den største børsintroduksjonen siden kinesiske Alibaba i 2014.

Publisert Sist oppdatert

Uber har 91 millioner brukere, men veksten går ned og selskapet vil kanskje aldri bli profitabelt. Dette kom frem under presentasjonen av søknaden om børsnotering denne uken. Dokumentet ga det første omfattende bildet av tilstanden i det nå ti år gamle «taxi»-selskapet.

Søknaden understreker den raske veksten Uber har hatt de siste tre årene, men også hvordan en rekke offentlige skandaler og økt konkurranse har tynget i jakten på å rekruttere sjåfører.

Den viste også at Uber er langt fra å gå med overskudd, samtidig som selskapet forventer at omsetningen vil «øke markant i overskuelig fremtid», og at de «kanskje ikke vil gå med overskudd». Uber tapte 3,03 milliarder dollar i 2018 på virksomheten.

91 millioner brukere

Søknaden om børsnotering viste at Uber mot slutten av 2018 hadde i gjennomsnitt 91 millioner aktive brukere i måneden på sine plattformer, som inkluderer drosjekjøring og Uber Eat – en tjeneste for å hente og bringe mat fra spisesteder. Dette er en økning på 33,8 prosent fra 2017, men veksten sank fra 51 prosent året før.

Uber har aldri gått ut med slike tall tidligere. Selv om de dekker mer enn bare persontransport, er 91 millioner nesten fem ganger flere enn de 18,6 millionene som konkurrenten Lyft har gått ut med.

Børsnoteringen av Uber vil bli den største siden det kinesiske e-handelsselskapet Alibaba Group i 2014, som innbragte 25 milliarder dollar.