DEBATT | Kirsti Kierulf, NKF

KI OG BYGG: NKF (Norsk Kommunalteknisk Forening) har startet et prosjekt sammen med Microsoft, 60 kommuner og 135 deltakere fra hele Norge for å utforske hvordan KI kan effektivisere byggesaksbehandling. (Foto: Istock.com/goncharovaia)

Kunstig intelligens har kommet til byggesak

KI revolusjonen er kommet for å bli. Sammen med Microsoft skal vi i NKF sørge for at byggesak er med på lasset.

Publisert

Byggesaksbehandling er en kompleks og tidkrevende prosess som krever nøyaktighet og grundighet. Med dagens teknologiske fremskritt har vi nå muligheten til å revolusjonere denne prosessen ved hjelp av kunstig intelligens (KI). 

Nylig startet vi i NKF (Norsk Kommunalteknisk Forening) et prosjekt sammen med Microsoft med over 60 kommuner og 135 deltakere fra hele Norge for å utforske hvordan KI kan effektivisere byggesaksbehandling.

En undersøkelse blant deltakerne viste at 10 prosent ikke hadde fått lov til å kjøpe seg en fullverdig Copilot-lisens, mens 50 prosent brukte andre KI-verktøy som IKT-avdelingen ikke hadde kontroll på. Videre brukte 10 prosent av byggesaksbehandlerne KI ofte i sin arbeidshverdag, og nærmere 70 prosent hadde allerede forsøkt å bruke KI. Til tross for dette ønsket de fleste å være med i prosjektet for å lære mer og forstå hvordan de gjennom praktisk læring og deling i et stort nettverk kunne bli bedre på sikkerhet og personvern.

Kirsti Kierulf, NKF

Mer effektiv og sikker

Prosjektet representerer en unik mulighet til å samle erfaringer og kunnskap fra ulike kommuner og deltakere. Vår samarbeidspartner, Microsoft, deltar aktivt i prosjektet og sørger for at deltakerne får grunnleggende opplæring og veiledning i bruk av Copilot. NKF er sikre på at vi med opplæring, samarbeid og deling av beste praksis kan utvikle en mer effektiv og sikker byggesaksbehandling. KI kan bidra til å automatisere rutineoppgaver, redusere behandlingstiden og forbedre nøyaktigheten i saksbehandlingen. Dette vil ikke bare lette arbeidsbyrden for byggesaksbehandlerne, men også gi innbyggerne raskere og mer pålitelige tjenester.

En av de største utfordringene vi står overfor er å sikre at KI-verktøyene vi bruker, er trygge og ivaretar personvernet.

En av de største utfordringene vi står overfor er å sikre at KI-verktøyene vi bruker, er trygge og ivaretar personvernet. Gjennom dette prosjektet vil vi fokusere på å utvikle retningslinjer og standarder for bruk av KI i byggesaksbehandling. Dette inkluderer opplæring i sikkerhet og personvern, samt etablering av kontrollmekanismer for å sikre at KI-verktøyene brukes på en ansvarlig måte.

Vi er overbevist om at dette prosjektet vil bidra til å forme fremtidens byggesaksbehandling i Norge. Ved å utnytte potensialet i KI kan vi skape en mer effektiv, sikker og pålitelig prosess som gagner både kommunene og innbyggerne. Vi ser frem til å dele våre erfaringer og resultater med resten av landet og håper at dette initiativet vil inspirere flere til å utforske mulighetene med KI i offentlig sektor.