ENKLERE: Ved å kombinere den kunstige intelligensen Salesforce Einstein med IBM Watson IoT ønsker Kone å forenkle arbeidet til selskapets serviceteknikere. (Foto: Jari Kivelä)

AI for heiser og rulletrapper

Heis- og rulletrappselskapet Kone samarbeider med Salesforce og IBM for å forenkle serviceteknikeres hverdag.

Publisert Sist oppdatert

Hver dag kjører over en milliard mennesker heiser og rulletrapper fra Kone. Nå er selskapets nye strategi å kombinere den kunstige intelligensen Salesforce Einstein med IBM Watson IoT for å forenkle arbeidet til Kones mange serviceteknikere.

Med Einstein Image Recognition skal reparatørene nå få mulighet til å identifisere deler og komponenter, sjekke lagerstatus og samtidig avklare neste steg for reparasjonen via ett felles system fra Salesforce. 

Den globale organisasjonen har nå over 55.000 ansatte, hvorav halvparten av dem jobber ute i felten.

Ved å kombinere data fra service ute i felten, med salgsdata fra kundene, vil Kone oppnå en 360 graders oversikt over sine brukere, heter det i en melding fra selskapet.

Stor hjelp

Kone er representert i over 60 land, inkludert Norge og har samlet sett utplassert 1,2 millioner heiser og rulletrapper. I fjor omsatte selskapet globalt for 8,9 milliarder Euro.

– Salesforce har helt klart vært en av våre viktigste partnere teknologipartnere. Når vi ser på deres informasjonsplattform er det helt klart noe som har hjulpet Kones vekst enormt, sier Henrik Ehrnrooth, CEO i Kone, i meldingen.