PRØV MØBLER: Med den nye linsen i Snapchat kan du prøve møblenme på verandaen før du kjøper. (Foto: Skeidar)

Skeidar tester Snapchat for møbler

Selskapet er først ute med AR-prøving av møbler på Snapchat i Norge

– Denne AR-linsen har vi laget sammen med Skeidar og Re:Media for at møbler kan testes ut der de faktisk skal brukes, uten å gjøre så mye mer enn å åpne Snapchat-appen som de aller fleste i Norge allerede bruker. Selv om stadig flere aktører ser på muligheten for å bruke Snapchat for å annonsere med AR, så er dette er første gang vi har AR-prøving av møbler i Snapchat-appen i Norge. Dette er en veldig godt egnet produktkategori for AR-linser, ettersom det er vanskelig å prøve ut flere møbler hjemme på en gang på noen annen måte, sier Per Christian Strand Teslo i Snapchat Norge.

AR-linsen som nylig ble lansert kan testes ut her. Det er i første omgang fire ulike hagemøbler fra Skeidar som kan testes ut i Snapchat-appen og der kan du også trykke deg videre til produktsidene til Skeidar for å kjøpe produktene.

– Det å kunne se våre hagevarer direkte plassert på din egen balkong, hage eller terrasse er noe vi mener er essensielt for en god handleopplevelse. Det gir en trygghet for kunden å kunne se at hagemøblene de har drømt om faktisk passer inn der de skal stå. Det blir enklere å ta en avgjørelse og finne det optimale produktet for akkurat deg, sier Lars Thomte i Skeidar.

Testet sengetøy med AR

Også andre norske merkevarer, som Princess, har hatt stor suksess med AR-prøving av produkter. Princess gjennomførte nylig en kampanje hvor du kunne prøve forskjellig sengetøy i AR. På den måten kunne folk sjekke ut hvordan ulike stiler og design kunne passe på deres soverom - og deretter kunne brukere trykke seg videre fra Snapchat for å kjøpe produktet hos Princess.

Selv om dette var ment å være en morsom branding-aktivitet opplevde Princess stor suksess. Brukere brukte AR-linsen i snitt 18 sekunder - noe som er lang reklameeksponering sammenlignet med andre kanaler. Andelen som husket å se reklame for Princess økte med 8 prosentpoeng og annonsen gav svært positive salgsresultater. Når de så på de kombinerte resultatene av AR-linsen og retargeting med Snap Ads så var salgsresultatene enda sterkere.

– Dette synliggjør at AR-linser ikke bare har en merkevarebyggende effekt, men at det innen ulike bransjer og produktkategorier er mulig å skape inntekter gjennom Snapchat - helt konkret og svært enkelt. Det forenkler rett og slett kundereisen, avslutter Per Christian Strand Teslo i Snapchat.