VALGTE ARDOC: Mens Flytoget tapte slaget om østlandet, vant norske Ardoq kampen om virksomhetsarkitekturen til Flytoget. (Foto: Flytoget)

Flytoget valgte norsk beslutningsstøtte

Ardoq skal lage digital tvilling av virksomhetsarkitekturen til Flytoget.

Publisert Sist oppdatert

Det norske SaaS-selskapet Ardoq leverer en skybasert samarbeidsplattform som lar virksomheter dokumentere organisasjonen i en virksomhetsarkitektur der dataene er strukturert. Dermed kan Ardoq automatisk lage ulike visualiseringer av hvordan virksomheten og it henger sammen.

Mer automatisering gjør Flytoget bedre rustet for å implementere endringer for optimalisering og leveranser av nye tjenester. Med den nye løsningen skal Flytoget kunne spare tid og ressurser på applikasjonshåndtering med en oppdatert oversikt over infrastrukturen.

– Vi har tidligere brukt en enklere og gratis løsning, men etter hvert som selskapet har vokst og kompleksiteten har økt, har behovet for en kraftigere og mer fleksibel løsning meldt seg. Vi valgte Ardoq fordi vi ser at deres løsning treffer våre behov svært godt. Løsningen vil gi oss nye muligheter til å visualisere og analysere våre data på best mulig måte. Vi håper at dette kan bli et godt strategisk verktøy for hele selskapet, slik at vi tar bedre beslutninger basert på et mer utfyllende beslutningsgrunnlag, sier direktør for virksomhetsstyring i Flytoget, Åge Pedersen i en pressemelding.

Digital Tvilling

Løsningen skal ifølge Ardoq selv hjelpe virksomheter som Flytoget med å lykkes i flere transformasjonsprosjekter, kutte unødvendige kostnader og redusere risiko. Dokumentasjon om virksomheten kan være for eksempel både applikasjoner, prosesser, ansatte, kompetanse og kostnader.

– Vi kaller det gjerne en digital tvilling av virksomheten som kan bidra til bedre kontroll, styring og endringsdyktighet, sier Philip Larsen-Lund, som er nordisk salgsansvarlig i Ardoq.