DELER ERFARINGER: Ewa Gouwens overtok stillingen som CEO for Fairphone i 2018, og når hun senere i år trer tilbake er det med erfaring fra en lærerik og meningsfylt tid. - Sammen har vi kjempet for å skape mer bærekraftige smarttelefoner – dette er hva vi har lært, skriver hun i dette innlegget. (Foto: Tim Stet Foto)

Dette har vi lært etter 10 år med bærekraftige smarttelefoner

Debatt: I år feirer Fairphone 10år, og dermed også et helt tiår med bærekraftig elektronikk. Det har vært opp- og nedturer, frustrasjoner og suksesser. Veien til bærekraft har aldri vært enkel og er på mange måter fortsatt uutforsket.

Publisert

Erfaring er overvurdert.

Noe av det viktigste jeg har lært hos Fairphone, er at et åpent sinn betyr langt mer enn ren erfaring. Nysgjerrigheten og viljen til å prøve nye løsninger, er avgjørende for avtrykket du setter.

Med det mener jeg ikke at erfaring ikke er viktig. Tvert imot skaper erfarne medarbeidere rammene for teamet, ved å sikre alt fra produktkvalitet til en velfungerende forsyningskjede og salg. Selv i våre gjenbruksinitiativer har vi lent oss på solid erfaring. Men erfaring er ikke nok når reisen går mot ukjent land. Jeg mener at vi nå har satt spor som andre vil kunne følge fremover, og det har vi gjort ved å utforske nye områder.

Da vi startet som en sosialøkonomisk bedrift hadde vi aldri laget en telefon før. Hvis vi den gang hadde latt oss begrense av at vi ikke hadde prøvd det før, så hadde vi ikke hatt Fairphone i dag. Vi hadde heller ikke hatt skalerbare løsninger som bransjen enkelt kan implementere.

Etter 10 år befinner vi oss fortsatt ofte i ukjent land. Men vi er ikke redde for å feile, så lenge andre i bransjen også lærer av feilene vi gjør.

Et åpent sinn betyr langt mer enn ren erfaring.

Tar du hensyn, skiller du deg ut

«I en verden der alle er likegyldige, vil det å ta hensyn skille seg ut.» Mange har sitert oss opp igjennom, og særlig denne setningen gjør inntrykk på meg. Hvis du er i en produksjonsbransje, så skader du miljøet. Vi bruker opp ressurser, vi driver fabrikker og skaper utslipp.

Hos Fairphone gjør vi alt for å minimere og kompensere for den negative påvirkningen vi skaper. Samtidig har vi erkjent at vi aldri kan fjerne de avtrykkene vi etterlater. Vi har måtte slå oss til ro med å være en bedrift som, til tross for at vi skaper bærekraftige produkter, ikke er bærekraftig.

Dermed har vi innsett at ansvaret vårt ikke stopper når produktene våre er sendt ut på markedet. Produktets reise slutter ikke der, og vi begynte tidlig å interessere oss for hvor produktet og dets materialer blir brukt, hvor lenge det er i bruk og hva som skjer med det når det når slutten av levetiden sin. Det er en vedvarende prosess, der vi hele tiden finner forbedringer. Det er ikke nødvendigvis enkelt, og vi må ofte ta vanskelige etiske beslutninger. Enhver bedrift som påstår å være 100 prosent grønn, ser bort fra alt det bakenforliggende og forutgående.

Man må tørre å være åpen og ærlig

I mine år hos Fairphone har jeg gått inn for å være transparent, for jeg mener at det er viktig å være åpen rundt de erfaringene vi har gjort oss, og de utfordringene vi har håndtert.

Gjennomsiktighet og åpenhet har blitt en naturlig del av kulturen hos Fairphone. I starten var vi nervøse for at vi ikke ble tatt seriøst, fordi vi gikk imot strømmen og nettopp var helt åpne rundt våre verdier. Men igjen og igjen har det å snakke åpent om våre kamper og utfordringer vært til vår fordel, enten det har vært i markedsføring- eller PR- henseende, og det har til og med åpnet dører for nye løsninger.

Motgang gjør en sterkere

En berg-og-dalbane – det er dét vår reise har vært – og noen ganger en litt for voldsom en. Men som Dolly Parton en gang sang: «Storms make trees take deeper roots», og for hver storm vi har opplevd, har vi fått sterkere røtter og blitt mer motstandsdyktige og forberedt. Fra det ståstedet, har vi skapt innovative løsninger som har gjort en virkelig forskjell.

Ta vår levelønnsordning som eksempel. I starten eksperimenterte vi med et «straffesystem», og det var en stor feil. Så vi gikk i tenkeboksen og fant frem til en levelønnsordning hvor vi betaler to dollar mer per telefon vi selger, slik at vi sikrer bedre lønn til fabrikkarbeiderne.

Den største stormen vi har opplevd var Fairphone 2 – den var ikke så god som den burde vært. Men hadde det ikke vært for Fairphone 2 og dens utfordringer, så hadde vi ikke hatt Fairphone 3, 3+ og 4.

... hadde det ikke vært for Fairphone 2 og dens utfordringer, så hadde vi ikke hatt Fairphone 3, 3+ og 4.

Alle har evnen til å handle

Alle valg vi tar har betydning, og derfor er det viktig for oss at alle partnerne vi tar med på reisen er likesinnede og villige til å utfordre deres «status quo». Vi søker hele tiden å utfordre oss selv, og setter konstant nye mål. Når vi har nådd en målsetning når det gjelder lengre garantier eller gjenbruk, så setter vi nye mål når det kommer til levetid eller levelønn. Vi setter alltid listen høyere, så vi kan være med på å heve elektronikkbransjen. «Vi har brukt resirkulert plast i Enter-knappen» låter kanskje bra, men hos Fairphone vil vi mer enn det. Selv de minste skrittene i riktig retning er viktige, men kanskje er tiden kommet for de store sprangene.

Kanskje er det tid for å fullstendig revurdere elektronikkbransjens forretningsmodeller.

Den eneste veien fremover, er å gå i åpne dialoger og samarbeide. Fairphone kan dessverre ikke forandre bransjen alene, men vi hever standarden og det vil vi fortsette med. Vi vil fortsette med å finne nye måter å gjøre ting på, vi vil feile og vi vil lære av våre feil. Dermed vil både bransjen og vi utvikle oss.

 

Ewa Gouwens, CEO, Fairphone