MÅL: Samarbeidet med Workday skal bidra til å digitalisere Equinors globale HR-systemer, i tillegg til å hjelpe energiselskapet på veien mot målet om å bli et karbonnøytralt selskap innen 2050. (Foto: Equinor)

Equinor investerer i AI og digitalisering for å nå klimamål

Workdays HCM-løsning skal hjelpe Equinor med å digitalisere systemene sine rundt om i verden og bli et karbonnøytralt energiselskap innen 2050.

Workday, som leverer skyapplikasjoner innen økonomi og HR, har inngått samarbeid med Equinor. 

Samarbeidet vil bidra til å digitalisere Equinors globale HR-systemer, i tillegg til å hjelpe energiselskapet på veien mot målet om å bli et karbonnøytralt selskap innen 2050. 

Det strategiske samarbeidet skal også effektivisere HR-prosessene for Equinors totalt 22.000 ansatte i 30 land.

Med Workdays løsninger vil Equinor kunne forenkle og automatisere forretningsprosessene for å støtte de overordnede målene om å optimalisere olje og gass, drive vekst innen fornybare energikilder og dra nytte av markedsmuligheter innen lavkarbonløsninger. Implementeringsfasen pågår, og samarbeidet er planlagt å innføres i midten av 2024. Det skriver Equinor selv i en pressemelding.

– Vi er veldig glade for å kunne ønske Equinor velkommen som kunde og samarbeidspartner. Beslutningen om å velge Workday gjenspeiler tilliten de har til vår evne til å levere innovative og stabile løsninger som støtter Equinors overgang til en fremtid med lavt karbonutslipp. Med Workdays HCM-løsning med innebygd KI- og ML-teknologi kan kundene våre få bedre medarbeideropplevelser, øke effektiviteten i virksomheten og få innsikt som fremmer raskere, datadrevet beslutningstaking. Vi er takknemlige for at Equinor har valgt Workday og gir oss muligheten til å forme fremtidens arbeid sammen, sier Karin Hagman, VP Nordics i Workday, i meldingen.

En av funksjonene i Workdays HCM-løsning inkluderer AI og ML i kjernen av plattformen, noe som automatiserer repeterende og forutsigbare oppgaver for å forbedre nøyaktigheten og produktiviteten.

Nøkkelfaktorene i Equinors beslutning om å velge Workday var at løsningen er skybasert, kombinert med Workdays 95 prosent kundetilfredshet og sikkerhets- og etterlevelsesstandarder.