PHISHING: I den kvartalsvise undersøkelsen til Check Point Research er nok engang DHL sin merkevare et populært utgangspunkt for nettsvindel. (Foto: Unsplash)

Tar tilbake phishing-tronen

DHL er tilbake på topp.

I forrige kvartal var det Linkedin. I siste kvartal av 2021 var det DHL sin merkevare som oftest ble misbrukt til svindel. De er nå tilbake på tronen i tredje kvartal 2022, og stod for hele 22 prosent av alle phishing-forsøk på verdensbasis.

Det viser Check Point Research sin rapport om merkevaresvindel for tredje kvartal 2022. I rapporten fremheves merkevarene som oftest ble etterlignet av hackere for å stjele personopplysninger eller betalingsinformasjon. Transport og logistikk er den mest utsatte sektoren for phishing, nest etter teknologi.

Q3 Svindelliste

Gjelder tredje kvartal 2022

  1. DHL (22 prosent)
  2. Microsoft (16 prosent)
  3. LinkedIn (11 prosent )
  4. Google (6 prosent )
  5. Netflix (5 prosent )
  6. WeTransfer (5 prosent )
  7. Walmart (5 prosent )
  8. Whatsapp (4 prosent )
  9. HSBC (4 prosent )
  10. Instagram (3 prosent)

– DHLs vesentlige økning kan delvis skyldes et stort globalt phishing-angrep logistikkgiganten selv advarte om, bare dager før kvartalet startet. Det er avgjørende at alle som venter en levering går rett til det offisielle nettstedet for å sjekke fremdrift og/eller varsler. Ikke stol på noen e-poster, spesielt ikke de som ber om å dele informasjon, sier Pål Aaserudseter, sikkerhetsrådgiver i Check Point Norge i en pressemelding.

Pål Aaserudseter er sikkerhetsrådgiver i Check Point Norge. (Foto: Check Point Norge)

Trusselaktører utnytter sosiale nettverk

Microsoft er på andreplass med 16 prosent, og LinkedIn har havnet på tredjeplass med 11 prosent av svindelen. Dette er sammenlignet med vanvittige 52 prosent i første kvartal og 45 prosent i andre. Instagram har også dukket opp på topp ti-listen for første gang dette kvartalet, etter en phishing-kampanje knyttet til verifisering som ble rapportert i september.

I tredje kvartal er det en dramatisk reduksjon i antall phishing-forsøk knyttet til Linkedin, som kanskje er fordi folk er mer på vakt etter økt trykk den siste tiden.

– Det flere kriminelle aktører gjør på LinkedIn nå er å utgi seg for å være hodejegere, og intervjuer folk for å skape tillit. Ofte sender de en mail med et vedlegg (word/excel) i forbindelse med en quiz, eller for å forberede intervju og dette vedlegget inneholder ondsinnet kode som forsøker å kompromittere maskinen man sitter på, forteller Aaserudseter.