ANSVAR: Difi vil få ansvar for å inngå og forvalte sentrale statlige rammeavtaler. Regjeringen foreslår også å sette av 75 millioner kroner til en ny medfinansieringsordning for små- og mellomstore ikt-prosjekter. Dette vil også forvaltes av Difi. 

Eget innkjøpssenter i Difi

STATSBUDSJETTET 2016: Regjeringen vil forenkle innkjøp i staten gjennom bruk av sentrale rammeavtaler. Difi får ansvaret. De vil også stå for forvaltningen av en nasjonal tilskuddsordning. 

Publisert Sist oppdatert

– Gode, sentrale rammeavtaler vil gi enklere og mer effektive innkjøp. Vi frigjør da ressurser fra innkjøp til faglige oppgaver og bedre tjenester til innbyggerne, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner, i en pressemelding fra Regjeringen.

Det etableres nå et eget innkjøpssenter i Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi).

- Bedre vilkår

Staten gjør innkjøp for mer enn 160 milliarder kroner hvert år. Utredninger har vist at det er store økonomiske gevinster ved å samordne statlige innkjøp, heter det i meldingen.

– Rammeavtaler som er inngått sentralt, vil legge til rette for mer bruk av elektroniske innkjøp i staten, gi lavere priser og bedre vilkår og oppfølging av leverandører og kontrakter, sier Sanner. 

Rammeavtalene skal være obligatoriske for statlige forvaltningsorganer i sivil sektor. Virksomhetene kan la være å bruke rammeavtale i enkeltkonkurranser hvis den anser den som ufordelaktig. 

Innkjøpsordningen vil omfatte cirka 10 årsverk og være tilknyttet Difi. Ordningen vil bli finansiert innenfor eksisterende rammer gjennom rammeoverføringer fra departementene, og har et budsjett på 12,5 millioner kroner.

75 millioner til digitaliseringsprosjekt

I budsjettforslaget for 2016 foreslår regjeringen også å sette av 75 millioner kroner til en ny medfinansieringsordning for små- og mellomstore ikt-prosjekter. Forslaget er en del av digitaliseringsmilliarden i budsjettforslaget.

– Regjeringen gjennomfører nå et retningsskifte i ikt-politikken. Vi satser på flere mindre prosjekter. Samtidig stiller vi større krav til at tjenestene skal gi gevinster i form av bedre kvalitet og effektivitet, sier Sanner, i en melding fra Regjeringen.

Finansieringsordningen innebærer at statlige virksomheter kan søke Difi om støtte til deler av prosjektenes investeringskostnader. Den nye finansieringsordningen skal prioritere prosjekter som gir god lønnsomhet og dermed mer effektiv bruk av samfunnets ressurser. 

Finansieringsordningen innføres sammen med flere tiltak som skal styrke gjennomføringen av ikt-prosjekter i staten. Nå gjennomføres kompetanseutvikling for ledere i staten på ikt-området gjennom Program for bedre styring og ledelse.

– Vi er veldig positive til dette tiltaket, som er en spennende mulighet for hele statsforvaltninga, sier Difis Direktør Ingelin Killengreen, i en melding på Difis hjemmesider. 

– Vi vet at manglende finansiering er en hindring for digitalisering. At denne ordningen retter seg mot mindre prosjekter er også positivt. Vi vet at mindre prosjekter har lavere kompleksitet og risiko. Samtidig er det nettopp mindre prosjekter som blir nedprioritert i budsjettprosessene. 

Ifølge Killengreen vil ordningen gi statlige virksomheter de nødvendige virkemidlene for å lage nye selvbetjeningsløsninger og digitalisere arbeidsprosesser. 

– Tiltaket vil kunne bidra til samordna satsing og at flere ikt-prosjekt blir gjennomførte, sier Killengreen.

Digitaliseringsprosjektet med investeringskostnad fra fem millioner til 50 millioner (inkl. interne lønnskostnader) kan få støtte. Tilskuddet kan dekke opp til 50 prosent av de totale investeringskostnadene. Prosjektene skal gå over maksimalt tre år, og hvert prosjekt kan maksimalt få 15 millioner kroner i tilskudd, heter det i meldingen. Frist for å søke om tilskudd er 1. april 2016.

13 mill til OEP

Regjeringen vil også sette av 13 millioner kroner til å utvikle en ny og bedre løsning for offentlig elektronisk postjournal (OEP). Difi får ansvaret for å gjennomføre arbeidet. En ny løsning skal ifølge dem stå klar til bruk ved årskiftet 2017/2018.

- Arbeidet vil ta til straks, skal Killengreen ha uttalt. Det blir Difis avdeling for it drift og utvikling i Leikanger som får ansvaret.