Dansk dynamitt

PORTRETT: De som tror at systemintegrasjon og it-infrastruktur er kjedelig har ikke møtt Claus Hougesen.

Publisert Sist oppdatert

For noen år siden var navnet til Ementor, og tidligere Merkantildata, i Norge synonymt med rot, dårlige resultater og anspente arbeidsforhold. Kvartal etter kvartal gikk i minus, de ansatte gruet seg til å gå på jobb, mens pressen gjorde klar neste slakt-artikkel. Selskapet så kort sagt hardt skadet ut da Arne A. Jensen forlot selskapet høsten 2004. Nordmannen som overtok roret, Jo Lunder, innrømmet at selskapet stod overfor store utfordringer.

Men stikk i strid med forventningene ble Ementor under Lunders ledelse friskmeldt på rekordtid. I samme periode slukte dessuten Ementor både danske Topnordic og svenske Atea.

Lunder valgte for to måneder siden å forlate Ementor til fordel for inverteringsselskapet Ferd, og mange rynket på nesen da styreleder Ib Kunøe presenterte Claus Hougesen som ny toppleder i konsernet. Claus hvem?

Ementor/Topnordic-konsernet er ikke et lite selskap. Omsetningen kom i 2006 på 13 milliarder norske kroner, samlet for de fire skandinaviske land. Dermed er selskapet flere hestehoder foran konkurrentene. Og ambisjonen er videre vekst. Innen slutten av 2010 skal omsetningen ligge på 20 milliarder kroner.

Men dansken med guttesmilet tar det hele med knusende ro.

- Jeg har tro på strategien, sier han.

Sløser ikke

Hougesen er 44 år, bor i Holte ved København, er gift har to barn. For hans to døtre på 10 og 11 har han gått til innskaffelse av en hest og to katter. I et dansk intervju fikk Hougesen spørsmål om han nå - etter å ha landet toppjobben - skal skifte ut bilen. Men Hougesen vil ikke bruke penger på unødvendig luksus, og holder seg til sin gamle Saab 93.

Når Computerworld møter ham på hans første arbeidsdag på Ementors hovedkontor i Oslo, viser han fornøyd frem flybillettene som bare har kostet noen hundrelapper.

- Ja, det viktig å ikke sløse bort penger på noen områder. Selv om vi har stor omsetning kan vi bare overleve hvis vi har full kontroll på kostnadene, sier han.

Og det er ikke bare kokettering, hemmeligheten bak Ementors suksess er nettopp å hente mest ut av små marginer.

Bil-leasing

En ting gjorde Hougesen klinkende klart da han ble utnevnt til toppsjef: Strategien i Ementor-konsernet skal ikke endres så mye som en millimeter.

Det er ikke rart. Hougesens Topnordic skaffet Ementor den strategien som dro konsernet ut av hengemyra. Hougesen har som sjef for danske Topnordic vært Jo Lunders høyre hånden, og i tospann har de knallhardt fokusert på kjernevirksomheten.

- Selektiv outsourcing av it-infrastruktur er en klar trend i bransjen. Du må tenke på en modell som i bil-leasing. En arbeidsplass skal ha pc-er, mobiltelefoner, nettverk og printere. Men hvorfor skal du ansette folk for å finne ut hvilken skjerm du skal ha? Da kan et selskap som Ementor levere alt, uten at bedriften behøver å sette seg inn i masse ekstra informasjon, sier Hougesen.

Forretningsmodellen, som hele Ementor-konsernet opererer etter i dag, er i stor grad initiert av danske Topnordic. Konseptet støtter seg tungt på eShop-modellen, som gir kundene og leverandørene lett tilgang til salg og kjøp av produkter. Dette gir nærhet til kundene og sterk kostnadskontroll.

- Med eShop kan vi tilby kundene god oversikt over alle tilgjenglige produkter og alle priser. Vi har et eget distribusjonssenter, men leverandørene kan også formidle direkte gjennom oss. Vi har altså vårt eget senter, som allerede er Nordens største logistikksenter, pluss 82 leverandører på eShop, som selv oppdaterer prisene. I praksis betyr det at en kunde som bestiller vare før klokke 12 den ene dagen, får produktet dagen etterpå, sier Hougesen.

Ifølge Hougesen vil kunden gjennom eShop alltid få de beste prisene. Fører en leverandør en kampanje, for eksempel med rabatt på bærbare pc-er i en bestemt måned, vil den finnes i nettbutikken. Men med en gang kampanjen er over og prisen går opp igjen, blir pc-ene i eShop levert av selskapets distribusjonssenter i svenske Växjö.

Ung bransje

Ementor står for rundt ti prosent av markedet for it-infrastruktur i Skandinavia, og er dermed ifølge Hougesen tre til fem ganger større enn sine nærmeste konkurrenter.

- Markedet for it-infrastruktur i Norden er enormt. Vi regner med rundt 130 milliarder kroner. Selv om Ementor er stor, har vi bare en liten del av dette markedet. Vi har stor tro på at veksten til 20 milliarder er enkel. Hvis vi bare holder vår posisjon øker vi omsetningen en god del, men får vi 12,5 prosent av markedet ligger vi på de 20 milliarder i 2010. Det er ikke en vanskelig oppgave, sier Hougesen.

Sentral i strategien som har ført Ementor-konsernet oppover er en klar avgrensing av områdene selskapet leverer løsninger for. Mens "gamle" Ementor rotet seg bort i konsulentvirksomhet, er Hougesen soleklar på at konsernet skal holde seg til røttene sine.

- Vi kan levere infrastruktur opp til mellomvare, og tjenester opp til vedlikehold og support, men utover det beveger vi oss ikke, forklarer Hougesen.

Han mener også at mangel på fokus har vært en fallgruve for mange it-selskaper.

- Vi er en relativt ung bransje. Det er lett å tro at du kan selge hva som helst, bare det er it. Det er kanskje litt typisk for bransjen at større bedrifter raskt sklir ut over sine grenser, og får problemer med å følge opp med lønnsom forretning, sier Hougesen.

Norden er nok

Hougesen har en livlig mimikk og snakker konsentrert. Han ler ofte, bruker hendene for å understreke poengene og flirer når han etterligner kinesiske forretningsmenn som overrekker sitt visittkort. Men han er samtidig konsis i uttalelsene og snakker med entusiasme om it-infrastruktur.

Selv om arbeidsplassen nå blir Oslo blir han boende i Danmark. Dermed blir det mye reising for Hougesen, som må ta flyet klokka 06.30 fra København. Men det spørs om det kommer til å bli tilbragt så mye tid på hovedkontoret. Konsernet har 57 virksomheter i Norden, pluss et skript-senter i Riga og det internasjonale teamet består av bare fire ansatte. Dermed kommer Hougesen til å være mye på farten.

I tillegg vil han ta seg av kontaktene utenfor Norden. I starten av september var han en tur ned til Kina, hvor han blant annet snakket med Lenovo.

- Utviklingen i Kina er helt rå. Det er ingen tvil om hvilket land kommer til å bli størst og viktigst i verden i fremtiden, sier han.

Men utover dette er Hougesen ikke veldig interessert i markedene utenfor Skandinavia. For å holde den stramme linjen, mener han at Norden er stort nok for Ementor-konsernet.

- Det er en del selskaper som vil ut i verden med en gang. For oss er ikke det veien å gå. Jeg ser på Norden som et kanonstort marked når du tenker it-infrastruktur. Jeg mener vi kan tjene mye mer på å konsentrere oss om Norden enn ved å prøve oss i markeder lenger ned i Europa. Jeg tror mange tar feil når de tror det er lett å få det til Tyskland eller England, bare fordi de lykkes i Norden. Det er meget viktig å ha en god forståelse for det markedet du opererer i, sier han.

Nye oppkjøp

Nettopp derfor har Hougesen tro på en sterk lokal forankring i Ementor-kontorene rundt omkring i Norden.

- Selvfølgelig skal våre ansatte kunne jobbe på tvers av grensene, og søke jobber i andre deler av Ementor. Men for å ha en god kontakt med kundene er det viktig å sitte tett på dem og kunne ta hurtige beslutninger. Kulturen i Norden er veldig lik, men det er likevel små avgjørende forskjeller. Vi overlater veldig mye til selskapene i hvert eneste land, og opererer med en liten konsernstab, sier han.

Ementors historikk de siste årene har vært preget av oppkjøp. Det vil også være veien for videre vekst, tror den danske toppsjefen.

- Vi er godt posisjonert i alle de landene vi er inne i, men det er lokale forskjeller. I Sverige er vi ikke gode nok i "low end-service-segmentet", mens vi i Danmark mangler en del på ip-telefoni. Det er ingen bedrifter vi må ha, men hvis det passerer noe interesant vil vi gå for det, sier han.