Google satser på mobilannonser

Punger ut fire milliarder for mobil markedsføring med Admob.

Publisert Sist oppdatert

Google trenger stadig dypere inn i annonsemarkedet.

Giganten appellerte denne uken til norske selskaper med annonser i økonomipressen. Og nå vil selskapet trenge enda dypere inn i mobiltelefonene våre. Det er klart at Google vil kjøpe opp Admob.

Admob skal være verdensledende innen mobil markedsføring. Google sier selv at selskapet har hatt en "utrolig utvikling", og at det mobile annonsemarkedet er i sin tidlige barndom. Og dermed et marked de vil inn i.

For at Google skal bli en del av denne suksessen, betaler de Admob i Google-aksjer verdt fire milliarder kroner.

Google har i dag Google Adsense Mobile, og Microsoft og Yahoo har også allerede satt i gang med annonser for mobilbrukere. Det hele skal være en gullgruve, med stort potensial. Det er flere mobilbrukere enn pc-brukere i verden, og dermed sier det seg selv at om noen klarer å utnytte dette, kan man tjene godt med penger.

Google har, i tråd med sitt virke, satt opp en egen nettside for å informere om oppkjøpet. Her understrekes det at Google ikke lenger bare får søkeannonser, men også klassiske annonser på både nettsider og inne i mobile applikasjoner.

- Hvorfor kjøper dere Admob? spør Google seg selv på spørsmål-og-svar-siden sin.

- Admob er en sterk spiller i et marked som vokser raskt, og passer veldig bra inn i Googles arbeid for å realisere det enorme potensiale nettannonsering har for media, annonsører, utviklere og brukere.