VALGTE EVRY: Med CaaS har Rune Hørnes i Storebrand oppnådd redusert kompleksitet og forutsigbarhet på pris.  

Storbrand kjøper pc-er av Evry

Storebrand kjøper klienter som en tjeneste fra Evry til en verdi av 25 millioner kroner. Lenovo leverer pcene.

Publisert Sist oppdatert

Med avtalen tar Evry totalansvaret for administrasjon og håndtering av alle Storebrands bærbare og stasjonære pc-er, gjennom hele livssyklusen, ifølge en pressemelding.  

Avtalen går over tre år og skal gi Storebrand redusert kompleksitet og økt forutsigbarhet på pris. Storebrand betaler kun en fast månedspris per PC-bruker.

-- Evry hadde allerede store deler av vårt vedlikehold av klienter og ved oppgradering av vår plattform fant vi Evrys tilnærming og totaltilbud interessant med hensyn på både administrasjon og håndtering av klienter, sier it-direktør Rune Hørnes i Storebrand. Han mener CaaS-konseptet gir økt fleksibilitet både med hensyn på teknologisk utvikling og volumstyring og påpeker at en helhetlig leveranse også reduserer kompleksiteten.

Evry opplever stor interesse for dette konseptet i markedet, forteller konserndirektør Kolbjørn Haarr:

-- Ved å standardisere hele livssyklusløpet for klienter får man bedre kvalitet, økt tilgjengelighet, redusert kompleksitet og lavere kostnader. Vårt estimat er at man ved å velge en CaaS løsning kan forvente en kostnadsbesparelse på over 20 prosent.

2200 pc-er fra Lenovo

Om lag 2200 pc-er skal nå tas ut av drift hos Storebrand og erstattes med nye, utvalgte modeller. Her skal Evry skal sørge for trygg sletting av informasjonen før de selges i annenhåndsmarkedet og midlene tilbakeføres til Storebrand.

Som et ledd i avtalen har Evry ledet prosessen for valg av pc-produsent for PC og i samarbeid med Storerband besluttet hvilke modeller de skal standardisere på.

Valgt falt på Lenovo. De sender pc-ene direkte til Evry, som legger inn riktig brukeroppsett og distribuerer til sluttbruker.

--Vi valgte Lenovo etter en prosess der vi hadde flere gode produkter inne, forteller Hørnes. Etter at it-avdelingen hadde gjennomgått modellen og vurdert dem mot kravspesifikasjonene de hadde satt opp, ble de forskjellige maskinene presentert organisasjonen. Både it-folkene og de vanlige brukerne ønskete seg Lenovo.

Leveransen dreier seg om rundt 85 prosent bærbare og 15 prosent stasjonære. Nå rulles det ut 2 200 ut i Norge og Sverige. Etter sommeren kommer turen til Litauen.