Glem portalene

Nisjekanaler har vært en megatrend i mediebransjen de siste 10 årene. Likevel pumpes det forstatt titalls millioner inn i nettportalen SOL.

Publisert Sist oppdatert
Jeg forstår ikke helt hvorfor Eniro, eierselskapet til nettportalen SOL, fortsatt pumper store summer inn i SOLs virksomhet. Etter at nye regnskapsprinsipper hos morselskapet ble innført, viser tallene for SOL i Norge et solid minus for både årets første kvartal og ikke minst fjoråret.

En portal er jo bare en samling linker til tredjeparts innholdsleverandører. En portal på internett kan sammenlignes med en innholdsfortegnelse, et kart over hvor du finner hva - verken mer eller mindre.

En annen portal, ABC Startsiden, gjør det greit økonomisk. Det skyldes at de har forstått hva de skal drive med; være en samling linker og innholdsfortegnelse for nettsurfere - og ikke noe annet. De har lave kostnader og klarer derfor en profitt på relativt beskjedne inntekter.

Microsofts portal MSN i Norge gjør det også greit økonomisk. Men det skulle bare mangle. Snakk om sterk merkevare! Trafikken drives dessuten i stor grad av at siden gir en bra oversikt for Microsoft-brukere, som jo er de fleste av oss, hvor man finner oppdateringer, informasjon om spill og andre programmer. Det går nesten ikke an å forkludre en slik mulighet.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor en del portaler er såpass populære. Skal jeg ha nyheter om børs, bolig, økonomi, mat, eller generelle nyheter, går jeg rett inn på sidene hvor disse finnes. Er jeg ikke helt sikker på hva jeg er ute etter men bare vil surfe litt, fungerer både Nettavisen, VG, Dagbladet, NRK og Aftenposten som en portal for meg hvor jeg kan finne artige småting i tillegg til generelle nyheter. Skal jeg finne informasjon i forbindelse med jobb og fag, går jeg til mine favoritter eller google rundt på nettet.

Jeg tror portalenes kjernebrukere er de som er relativt ferske på nettet. Men de blir det færre av. Proffe nettsurfere bruker sine egne bokmerker eller Google, som for øvrig blir stadig bedre.

De generelle portalenes tid, som bare samler generelle nyheter, er snart forbi. En drøy påstand vil nok mange hevde. Men det er de generelle nyhetsformidlerne som Nettavisen, VG & co som vil vinne tiden brukerne legger igjen på nettet.

En av de viktisgte medietrendene de siste årene har vært nisjekanaler og segmentering. De som ikke vil ha generelle nyheter, vil i sin søken bli spredd over hele nettet ut fra sine interesser. Og for å finne sitt spesifikke interessefelt trenger man ikke portaler.