MOBIL SURFING: En svært stor del av nettsurfing skjer på mobile enheter, men fortsatt er mange nettsteder er for dårlige til å gjøre innholdet mobilvennlig. De kan få problemer med Googles nye søkeregime. (Illustrasjonsfoto: Istock)

Nå må nettsidene være mobilklare

Google endrer rangering av søkeresultater på mobile enheter 21. april. Ifølge Netlife Research er det mange norske nettsteder som ikke er klare, og som kan ramle nedover på resultatlisten. Det kan i verste fall innebære tap av inntekt.

Netlife Research mener det er flere nettsteder som bør forberede seg på nedgang i treff fra Google-søk. Den 21. april 2015 endrer nemlig søkegiganten rangering av søkeresultater på mobile enheter, med vekt på mobiltilpasning.

Trafikknedgang kan bety kronetap

Årsaken som ligger bak denne endringen i rangering er at nettsteder som ikke er mobiltilpasset kan være vanskelig å lese på mobil- og nettbrettskjermer. Når omtrent halvparten av nettbruken, ifølge Netlife, skjer på mobile enheter vil det nye rangeringsregimet innebære færre hits for de uforbredte.

Netlife tester nemlig norske nettsteder for teknologibruk og mobiltilpasning fire ganger i året. Det er populære nettsteder som banker, organisasjoner, statlige etater og nettbutikker som testes. Den siste målingen viser at det er mange som ikke er klare.

- 28 prosent av nettstedene i vårt utvalg kan ramle nedover i søkeresultater i Google på mobil fra og med 21. april. Det er avorlig og fortjent, sier markedssjef Jostein Magnussen i Netlife Research.

Han sier videre at investeringer i søkemotoroptimalisering og andre tiltak for å oppnå høyere Google-synlighet og høy rangering vil tape mye av verdien. Og kanskje direkte økonomiske tap.

- Flere nettsteder, som for eksempel nettbutikker, vil i tillegg mest sannsynlig gå glip av inntekter, advarer Magnussen.

Flinke, men litt sent ute

Audun Rundberg, rådgiver i Netlife Research, mener Google gjør det rette når de nå legger vekt på mobiltilpasning i søkeresultater. Dette er noe selskapet har jobbet med i over ett år, men de er kanskje til og med litt senere ute enn de burde vært.  Surfing på mobile smartenheter er tross alt gammelt nytt nå i 2015.

- Mobilpasning er ikke bare kjekt, men helt nødvendig for å gi en god brukeropplevelse. De som ikke har tatt dette innover seg får nå et ekstra spark bak, sier Rundberg.

Totalt sett er det ikke helt for galt blant de totalt 80 nettstedene Netlife har undersøkt. Men det er ikke lysegrønt heller. 28 prosent av nettstedene kan gå på en ufrivillig smell til uka.

Verst ut kommer banker og frivillige organisasjoner, der fire av ti ikke er forberedt for Googles søkegrep. Tre av ti blant statlige nettsteder, nettbutikker og andre private virksomheter vil heller ikke bli oppfattet som "mobilvennlige" av Google. 

Likevel er tallene for tilpassede nettsteder bedre enn ved forrige kvartalssjekk. 

- Utviklingen er positiv, bekrefter Rundberg.

Ved den første målingen i andre kvartal 2014 var 27 nettsteder ikke mobiltilpassede. For første kvartal 2015 var det tilsvarende tallet 17. Samtidig var det 29 av de undersøkte nettstedene som var tilpasset brukerklient mot 27 i siste måling. For responsive nettsteder viser tilsvarende måling 24 i andre kvartal 2014 mot 36 i dag.

- Dette betyr at brukerne blir tatt på alvor både når det gjelder mobilitet og teknologi, avslutter Rundberg.

Stusselige partisider (på mobilen)

Netlife har dette kvartalet sjekket tilstanden til flere politisker partiers nettsteder, i tilegg til de vanlige kategoriene. Høyre, Venstre, Senterpartiet, Arbeiderpartiet, Sosialistisk venstreparti, Kristelig folkeparti, Rødt, Fremskrittspartiet og Miljøpartiet de grønne er testet. 

Mens de fleste partiene stiller med responsive nettsider, har Rødt, SP og KrF ingen mobiltilpasning i det hele tatt, og er dermed ikke mobilvennlige ifølge Google.

Blant partiene er Høyre de eneste som bruker klientsniffing for sine mobilsider. Det betyr at besøkende ikke får det samme innholdet på mobilen som de får ved surfing fra PC.

Responsivt eller klientsniffer?

Nettsteder kan mobiltilpasses på to måter; responsivt design eller klientsniffing. Responsivt design betyr at nettstedet tilpasses skjermstørrelser automatisk, og (stort sett) beholder innhold og funksjoner på lik linje som besøk fra desktopklient.

Klientsniffing er en litt eldre måte å gjøre ting på. Her tilpasses nettstedet etter hvilken enhet man bruker, og det innebærer som regel at også innhold og funksjonalitet tilpasses. Med andre ord blir ofte resultatet med klientsniffing at mobile brukere får mindre innhold og lavere funksjonalitetsnivå enn på PC-er.

Merk at Googles søkeendringer for mobil ikke vil ha noe å si for søk fra desktopklienter. Søkeselskapet har utviklet et enkelt verktøy som kan brukes for å sjekke om ditt nettsted er mobilvennlig eller ei.

De har også lagt ut en guidedevelopers.google.com for å hjelpe utviklere møte brukernes krav om mobiltilpasning.