Acer og Toshiba øker mest i Norge

Norske forbrukere vil ha ny pc, og stadig flere vil handle på Elkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Både produsenter og forhandlere på det norske markedet har tro på et godt kvartal for pc-produsentene målt i antall solgte pc-er. Det viser en undersøkelse Finansavisen har gjort i forkant av publiseringen av sine kvartalsvise pc-salgstall.

HP og Dell, de to største aktørene på bedriftsmarkedet, har ikke salgstall tilgjengelig, men begge har ifølge Finansavisen inntrykk av at salget gikk omtrent som i fjor.

Både Acer og Toshiba, som står sterkest i forbrukermarkedet, melder imidlertid om sterk vekst i pc-salget.

Elkjøp ikke fornøyd

Elkjøp solgte 30 prosent flere pc-er i første kvartal 2010 enn samme kvartal året før. Omsetningen er opp med 20 prosent, men André Hesselroth, Elkjøps salgssjef for data, er likevel ikke fornøyd.

- Fjerde kvartal 2009 solgte vi 70 prosent mer enn vi gjorde fjerde kvartal 2008, sier Elkjøp Norge, til Finansavisen.

Hesselroth tror Elkjøp tar markedsandeler, og sier at å ha produkter kundene etterspør til riktig pris i butikkene og i nettbutikken, samt at annonserte varer faktisk er å få kjøpt, er grunnen for veksten.

Arne Falbach, daglig leder i Elprice, sier at pc-salget økte med 20 prosent i årets første kvartal sammenliknet med fjorårets første kvartal.

- Data var en av våre beste kategorier. Utfordringen er snittprisen per pc, sier Falbach.

Selger 300.000 pc-er

Siden 2006 er det solgt én million eller mer pc-er hvert år. Det gjør nordmenn til verdensmestere i pc-kjøp målt i antall solgte pc-er per capita.

Første halvår er ifølge Finansavisen vanligvis de svakeste kvartalene i forhold til salget, mens salget løfter seg i årets to siste kvartaler. De siste årene er det solgt nesten 300 000 pc-er i løpet av årets første kvartal.