Slik skal Media Markt erobre Norge

Utfordrer Elkjøp og Expert med lave priser og ferske varer i tjuetalls butikker.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske varehusgiganten Media Markt er i disse dager på jakt etter gode plasseringer i Norge for sine butikker. Planen er et tjuetalls butikker i tillegg til nettbutikk.

- Nordmenn vil elske oss

Johan Rosenblom, kommunikasjonssjef for Media Markt kan nesten ikke vente med å lansere den første Media Markt-butikken i Norge.

- Vi tror at norske kunder kommer til å elske vårt konsept med lave priser og stadige inntak av nye produkter. Vi har et langsiktig perspektiv på vår Norges-lansering og har planer om et tjuetalls varehusetableringer, sier han.

Rosenblom forteller at varehusene vil bli drevet av i norsk regi av norske kjøpmenn, men vil ikke si noe om hvem det vil bli ennå.

- Vi tror dette vil føre til at vi raskt kan skaffe oss en god posisjon på det norske hjemmeelektronikkmarkedet, sier han.

Flere nettbutikker

Media Markt har aldri vært kjent for å tenke lite, så planen om å lansere nettbutikker i tillegg til fysiske varehus er allerede tilstedeværende.

- Nettbutikker er et aktuelt emne for oss og sannsynligvis kommer vårt tilbud i Norge til å bestå av nettbutikk i tillegg til varehusene, sier Rosenblom.

Han legger til at de i første omgang vil fokusere på fysiske butikker, men at nettbutikkene vil fungerere som en økt styrke etterhvert.

- Akkurat nå fokuserer vi primært på å lokalisere våre første varehus. Nettbutikker tror vi i utgangspunktet vil styrke vårt nærvær på markedet ytterligere og styrke vår posisjon, legger han til.

Observerer

Får Media Markt det som de vil er sannsynligheten stor for at de kommer til å kapre markedsandeler fra konkurrenter som Expert og Elkjøp.

Philip Straumsheim, nordisk kommunikasjonsdirektør i Expert er sårt klar over at de må ta grep når giganten inntar markedet.

- Media Markt har veldig lave priser, så dette må vi møte med selv å ha gode priser, et godt distribusjonsnett og ikke minst et godt utvalg av varer, sier han.