RYDDIG: Telenor mener at deres nye tjeneste gjør det mulig for ansatte å bruke bedriftens mobiltelefon uten bekymringer for hva bedriften dekker, og at den skal gi arbeidsgiver mindre innsyn i privat forbruk. (Illustrasjonsfoto: Pixabay)

Ny tjeneste fra Telenor

Fire av ti får mobilregningen dekket av arbeidsgiver, men 60 prosent av mobilbruken er privat. Nå vil Telenor la deg fordele mobilkostnadene mellom jobb- og privatbruk.

Publisert Sist oppdatert

I Norge får én av to mobilregningen helt eller delvis dekket av arbeidsgiver. Ifølge Telenor skal den økte bruken av mobilen gjøre at arbeidstakere og arbeidsgivere etterlyser løsninger slik at ansatte får frihet til å bruke mobilen som de selv ønsker. Derfor lanserer de nå en tjeneste som automatisk fordeler mobilkostnadene mellom jobb- og privatbruk.

60 prosent er privat

I en undersøkelse Ipsos MMI har utført på oppdrag for Telenor oppgir fire av ti at de får hele mobilregningen dekket av arbeidsgiver. Én av to betaler mobilregningen selv, mens én av ti deler fakturaen mellom seg selv og arbeidsgiver.

I undersøkelsen anslår de spurte at 60 prosent av mobilbruken er privat, mens 40 prosent er jobbrelatert. Dette melder Telenor i en pressemelding.

– I dag bruker vi mobiltelefonen til alt mulig, til å betale parkering, stemme på Idol eller gi penger til Røde Kors. Trenden vi ser på mobilbruk gjør at vi nå lanserer en løsning som også er skreddersydd for små og mellomstore bedrifter, sier Marina Lønning, leder for bedriftsmarkedet i Telenor Norge, i en pressemelding.

Ønsker skille

Halvparten av de spurte i undersøkelsen forventer ikke at arbeidsgiver skal betale for all mobilbruk. Like stor andel mener det er en god løsning å kunne koble over til privat betaling på mobilen når man ikke er på jobb.

Friheten til å bruke mobiltjenester når man ønsker det og ryddige avtaler, oppgis som hovedårsaker til at flere ønsker å kunne skille mellom jobb- og privatbruk.

Blant beslutningstagerne i virksomhetene som er spurt i undersøkelsen, mener 70 prosent at det ville vært en god løsning om de ansatte selv betaler for privatbruk. Blant disse oppgir flest at det vil gi ansatte frihet til å benytte tjenester de selv ønsker, men som virksomheten ikke ønsker å dekke.

Tale, SMS/MMS og databruk i Norge synes flest det er naturlig at jobben betaler. De færreste synes det er naturlig at jobben skal betale for innholdstjenester som parkering, avstemming og givertjenester.

– Totalt sett ser vi at beslutningstagerne i de største virksomhetene synes det er naturlig at arbeidsgiver betaler for flere mobiltjenester, enn beslutningstagerne i de mindre virksomhetene, forteller Lønning.

Fakturakontroll

Telenor skal også selv ha merket en etterspørsel etter løsninger som skiller privat og jobbrelatert bruk. Deres nye tjeneste, Fakturakontroll, skal fordele mobilkostnadene automatisk mellom jobb og privat mobilbruk.

– Det er flere fordeler med denne tjenesten. For bedriften gir det kontroll og mer forutsigbarhet med bedriftens reelle mobilkostnader. Vår oppfatning er at en delt løsning vil gi virksomheten mulighet til å slippe kostnader som egentlig ikke ligger til bedriften, sier hun. – For ansatte gjør Fakturakontroll det mulig å benytte bedriftens mobiltelefon uten å være bekymret for hva bedriften dekker av kostnader. I tillegg får ikke arbeidsgiver innsyn i privat forbruk. I det hele tatt blir forholdet mellom arbeidsgiver og ansatt mer ryddig, mener Lønning.