NRK tester direktereklame på mobil

Ericsson og NRK starter denne uken en test med en ny reklamemodell for mobil-tv.

Publisert Sist oppdatert

NRK har i samarbeid med Ericsson startet en to måneders test der reklametilbudet på mobil-tv skreddersyes til brukerprofiler. Profilene settes sammen ut fra egne preferanser og gjennom bruk av tjenester.

- Dette gjelder direkte markedsføring rettet mot brukere. Ut fra statistikkene fra hva man hører og ser på kan vi gi et relevant reklametilbud, sier Gunnar Garfors, ansvarlig for mobilutvikling i NRK, til Computerworld.no

Tanken bak eksperimentet er at både brukere og annonsører er bedre tjent med direkteannonsering. For brukerne kan det bety at de får mer direkte informasjon om emner de er interessert i, ringelyder eller andre goder, mens annonsørene vet at de som mottar reklamen er rett målgruppe.

- Dette gir større mulighet å kommunisere med brukerne, sier Garfors.

Trenger mer innhold

NRK har mellom 1000 og 10 000 brukere per dag på sine tjenester for mobil-tv. Ved større hendelser, som OL, har antallet gått opp til mellom 30 000 og 40 000. Men antallet brukere har ikke akkurat eksplodert.

- Nei, bruken er stabil, eller går svakt oppover. Jeg tror det er fremdeles for mange brukere som er redde for å bruke det, fordi de ikke vet hva det koster. Alle som har en 3G-telefon kan bli brukere. Å få tydelige forretningsmodeller med klar prising vil hjelpe stort, sier Garfors.

Testen vil foregå i to måneder før den evalueres og videreføres.

- Dette er den første testen i verden med slik reklametilbud til mobil-tv. Vi er interessert å utvide dette i Norge, og jeg regner med at Ericsson vil ta det videre ut i verden, sier Garfors.

Underliggende tjenesten ligger teknologi som gjør det mulig for brukeren å skifte fort kanal på mobilen. I tillegg leveres det mye interaktivitet, som sending av meldinger, avstemninger, nedlasting av ringelyder og lignende. Det er mulig å se på direktesendinger, men også å laste ned gamle programmer i opptak.

Hittil har 20 annonsørene meldt seg på prosjektet, blant dem Posten og Pepsi. De leverer reklamevideoer og annen digitalt innhold i forhold til merkevarene sine.