Kan se langt etter MinSide-gevinst
Regjeringen forventer effektivisering når offentlig saksbehandling blir elektronisk og tjenestene nettbaserte. Men Teknologirådet er skeptisk.
MinSide er en borgerportal som skal gjøre det enklere for innbyggerne å forholde seg til offentlig sektor.
- I selve MinSide ligger det en effektvisering for innbyggerne, men ikke for det offentlige. Når vi kommer til elektronisk saksbehandling er det en klar forventning fra oss at dette skal gi effektviseringsgevinster, sier statsråd Heidi Grande Røys.
Grande Røys forteller at regjeringen har tallfestet forventningen til en prosent av det offentliges budsjetter over fire år, eller ca. 15 milliarder kroner.
LES OGSÅ: Kanskje ikke din side?
Men i en rapport fra Teknologirådet er ekspertene svært skeptiske om det offentlige faktisk vil få en gevinst av innføring elektronisk saksbehandling. Teknologirådet ble oppnevnt i statsråd i 1999 på initiativ fra Stortinget, og er et uavhengig offentlig organ som overvåker teknologiutviklingen.
Teknologirådet har utarbeidet to rapporter om MinSide, offentlige nettbaserte tjenester og elektronisk saksbehandling. En av rapportene står et ekspertpanel bak. Den andre er en brukerrappport, der tre ulike brukerpanel står bak vurderingene.
Krevende
Brukerrapporten er optimistisk og viser at forventningene er store. Ekspertrapporten er imidlertid mer kritisk. Bekymringen er om offentlig sektor har solgt skinnet før bjørnen er skutt.
- Mange brukere vil få et langt bedre tjenestetilbud med selvbetjeningsløsningene på internett. Men det er for tidlig å si noe om offentlig effektivisering, fremholder prosjektleder Christine Hafskjold i Teknologirådet.
LES OGSÅ: Pangstart for MinSide
Hun trekker frem tre hovedpunkter som blir vektlagt i Teknologirådets ekspertrapport:
- Det offentlige må opprettholde et manuelt tilbud parallelt med nettbaserte tjenester.
- En del av effektiviseringen vil blir spist opp fordi brukerne vil forvente en mye raskere saksgang gjennom bruk av nye medier.
- Selvbetjening har to sider. Det sparer saksbehandlerne for jobb, men kan være meget ressurskrevende å etablere og vedlikeholde.
- Dersom brukerne skal ha nytte av MinSide, må de finne alle de offentlige tjenestene de forventer å finne der. Foreløpig er det et gap mellom tilgjengelige tjenester på MinSide og folks forventninger til det nye nett-tilbudet, konstaterer prosjektleder Hafskjold i Teknologirådet.
Les hele saken i ukens papirutgave av Computerworld.