Reiselyst ga jobb i India

DEHLI: I et nytt kontorkompleks i Dehli tar åtte norske jenter telefonen for Ebookers. Muligheten til å se i India veier opp for lav lønn.

Publisert Sist oppdatert
Ebookers er et av Europas største reisebyråer på nett. Det britisk selskapet har kontorer over hele Europa, inkludert i Oslo. Men ringer du for å få hjelp til en bestilling, møter du én av åtte norske jenter som arbeider for Ebookers i Indias hovedstad Dehli.

Nordmennene er ansatt i Ebookers' datterselskap Technovate, som i løpet av få år har vokst til over tusen ansatte. Technovate betjener tolv land og hjelper kunder på ni språk. 30.000 samtaler behandles hver måned.

Vunnet priser

For å kunne rekruttere utlendinger og samtidig beholde et lavt lønnsnivå, sikter Technovate seg inn mot eventyrlystne ungdommer som vil oppleve India. "Innfødte" og utlendinger tjener like mye. Eneste forskjellen er at gjestearbeiderne får gratis losji med bra standard. Dessuten legges forholdene til rette for at ansatte fra andre land skal få tid og anledning til å reise.

Technovate er stolte over å ha vunnet priser for godt personalarbeid. Slike priser er godt å ha med seg når en opererer i en bransje som har rykte for å prioritere lave lønninger framfor godt arbeidsmiljø.

De norske jentene får ikke lov til å si hvor mye de tjener. Men til tross for at lønnen er lav, er de svært fornøyde.

-- For meg er dette en mulighet til å komme tilbake til India etter å ha vært her som turist. Vi jobber i ukene og reiser rundt i India i helgene, sier Bente Bysheim fra Kristiansand.

Reiser mye

Bysheim har vært i India i litt over fire måneder, og er dermed snart halvveis i sin periode. Standardkontrakten forutsetter nemlig at utlendingene blir ett år, noe som også er den korteste perioden det går an å få arbeidstillatelse for.

-- Det er ikke så lett å legge seg opp penger med lønnen vi har. Det meste går med til reising, sier Kristiansands-jenta.

Arbeidstiden er åtte timer, fem dager i uka. Siden India ligger fire og halv time bak Norge, begynner ikke arbeidsdagen før ved lunsjtider.

-- Vi tar kun imot inngående samtaler og driver ikke tele-marketing. De eneste utgående samtalene vi har er når vi må gi beskjed om online-bestillinger som det blir noe feil med, sier Cathrine Lehmann, som har arbeidet i Dehli i fem måneder.

Også for eldre

Ingvild Sønstegaard er er ferdig med sitt første år, og har like godt gått på et nytt år. Hun svarer slik på spørsmål om alt bare er fryd og gammen.

-- Det er jo en jobb, sier hun og smiler.

Mens det kommer både kvinner og menn fra andre land, er Norge kun representert med kvinner i starten av tjueårene. De fleste har erfaring eller utdanning fra reiselivsbransjen.

Ifølge finansdirektør Rajesh Magow tar det vanligvis tre uker å ordne arbeidsavtale for utlendingene som ønsker å arbeide i Dehli. 70 av de totalt tusen ansatte kommer fra utlandet. Technovate har et eget opplæringsselskap som kurser de ansatte. For inderne går noe av opplæringen på å fjerne noe av den karakteristiske aksenten indere har når de snakker engelsk.

-- Vi prøver å moderere aksenten. Men enda viktigere er da å drille inn god og tydelig uttale, sier Magow.

-- I dag er arbeidskraften svært ung. Hva med å ansette eldre folk som lengter etter varmere klima? Det er flere av oss som heller kunne tenke oss å tilbringe alderdommen i India enn i Spania. -- Vi er åpne for folk i alle aldersgrupper. Det er bare å søke, sier finansdirektøren med glimt i øyet.

I starten var Ebookers Technovates eneste kunde. Men det siste året har blant annet et amerikansk flyselskap begynt å kjøpte tjenester fra selskapet. I fjor stod "ekstern" omsetning for ti prosent av inntektene til selskapet som er priset til 150 millioner dollar.

Technovate utvikler egne web-løsninger som støtter kundestøtte-prosessene nett-baserte butikker er avhengige av.