Sosiale oljemedier

Norske Mintra har laget et sosialt medie hvor oljebransjen kan dele erfaringer på tvers av firmagrenser. - Utfordringen er å få selskapene til å blotte seg, sier Chul Aamodt.

Sosiale medier er noe som gjerne forbindes med babybilder, personlige statusmeldinger og detaljert informasjon om forskjellig typer kattehold.

Men modellen som sosiale medier bygger på, nemlig å dele erfaringer, ideer og tanker, kan brukes til så mangt.

Nå har den tradisjonelt sett konservative oljeindustrien tatt mot til seg, og går nye veier for åpenhet og utveksling av informasjon.

- Det hele startet med at BP Norge så et behov for å dele erfaring internt i selskapet, sier Chul Aamodt, salgs- og markedsdirektør i Mintra.

BP Norge hadde nemlig verktøy på plass for å rapportere feil og ulykker, men manglet et effektivt system for å dele lærdom av slike hendelser. Resultatet er Lesson Learned, et bransjesamarbeid der forskjellige aktører trygt, sikkert og effektivt kan dele erfaringer med hverandre.

Foreløpig har ni selskaper i oljeindustrien meldt seg på, inkludert BP Norge, Conoco Phillips Norge, Halliburton og Marathon Oil. Et av selskapene har også tatt i bruk applikasjonen på konsernnivå over hele verden.

Skal redde liv

- Man bør ikke holde informasjon hemmelig når det kan bidra til å redde liv, sier Aamodt.

Mange kontraktører som jobber på oljeplattformer på norsk sokkel flytter fra selskap til selskap, og fra plattform til plattform. Da er det i alles felles interesse at man deler erfaring fra ulykker med mannskap og materiale, for å forhindre at det samme ikke skjer igjen.

Systemet har vært på luften i to år, men det tok en stund før ballen begynte å rulle.

- Det har ikke vært noe særlig av denne typen samarbeid på tvers av selskapene før, for de er gjerne litt konservative, og redde for å blotte seg, sier Aamodt.

Nå er det lagt inn over 1.000 hendelser i systemet, og informasjonen brukes av alle fra gutta på gulvet til dresskledde kvinner og menn i styrerommet langt fra plattformen.

Må være enkelt

Helt fra begynnelsen var det klart at systemet skulle være enkelt å bruke. Det skal være så enkelt å bruke at alle skal kunne bruke det uten å oppleve irriterende problemer eller komplisert grensesnitt.

- I kravspesifikasjonen fra BP Norge stod det at verktøyet bør være like enkelt som finn.no, sier Aamodt og smiler.

Så langt er brukerne veldig fornøyde, og Mintra har fått beskjed om at systemet ikke må videreutvikles av frykt for å kompromittere enkelheten.

- Det vi skal videreutvikle ligger derfor i søkefunksjonalitet og brunervennlighet, men ikke funksjoner, sier Aamodt.

Styrer innholdet selv

Mintra har utviklet rammeverket for tjenesten, men modererer ikke innhold. Det sørger selskapene for selv.

- Vi har et brukerforum hvor man blir enige om regler. All moderering skjer internt i selskapene, sier Aamodt.

Han forteller videre at Mintra jobber med å ferdigstille en standard for tagger, som for eksempel personskade, kran og løft og lignende. På denne måten skal det bli enklere å legge til og lete opp hendelsesinformasjon.

Da blir det også enklere å abonnere på relevant informasjon. For eksempel kan man velge å få tilsendt nye poster innen feltet man selv jobber med.

Bransjeforståelse

Oljeselskapene har allerede verktøy for å rapportere hendelser.

Det som er nytt er fremgangsmåten og åpenheten i Lesson Learned.

- Teknologien er kommet så langt at det er mulig å få til et slikt samarbeid. Utfordringen er å få tradisjonelt konservative og hemmelighetsfulle selskaper til å tørre å blotte seg, å tørre å dele erfaringer, sier Aamodt.

Det gjelder rett og slett å innse at gevinsten ved å dele er større enn faren ved å blottlegge seg.

Aamodt tror at en av forutsetningene for å lykkes i å levere denne type løsninger til oljebransjen er kunnskap og forståelse. Å være flink på it er ikke nok, man må kjenne bransjen og samtidig jobbe veldig tett på brukerne av systemet.

- Grunnen til at vi har lyktes er forståelse av bransjen. Vi snakker det samme språket vi som har jobbet med dette, som faktisk har jobbet offshore og forstår bransjen, avslutter Aamodt.