Adsl på vei ut

Adsl-salget bremser opp. Stadig flere nordmenn velger nye bredbåndsteknologier.

Publisert Sist oppdatert

«Det er grunn til å anta at antall ADSL-abonnement vil avta i 2009.»

Det skriver Post- og teletilsynet i sin ferske ekom-rapport for tredje kvartal.

Etter brå klatring fra første halvår 2004 til og med første halvår 2007, roer det seg nå ned i tilveksten av adsl-kunder.

Men det er ikke fordi færre velger bredbånd. For parallelt med at det roer seg på adsl-fronten, øker det bra på optisk fiber og kabel-tv-basert internett.

Av disse to kategoriene er det kabel-tv som øker mest.

Les også: Beinhard kamp om bredbåndskunder

Status er som følger: Adsl leder foreløpig solid med rundt 1.589.000 abonnement ved utgangen av 2008. Fiberkabelbasert internett spiser innpå i en hastighet av 9,3 prosent i løpet av 2008, og ender på 149.000 abonnementer.

Teknologien som derimot forsyner seg grådigst av nye bredbåndskunderer er altså kabel-tv. Teknologien vil ha en økning på hele 20,3 prosent i løpet av året, og ender på rundt 323.000 abonnementer. Hele 80 prosent av økningen hos Telenors bredbåndsabonnementer er kabel-tv-løsninger.

Omsetningen på fasttilknyttet bredbånd skal øke med 1,1 milliarder kroner sammenlignet med i fjor, og vil i så fall ende på 6,6 milliarder. Telenor har en markedsandel på 50,3 prosent. Nextgentel har 11,4 prosent, mens Get har 7,5 prosent av markedet.

Mobilt bredbånd fosser fortsatt frem

Når det gjelder mobilt bredbånd, fortsetter trenden fra forrige kvartal også i dette kvartalet. Turbo-3G anslås å ende på mellom 270 og 290.000 kunder innen 2008 er over, som betyr at antallet kunder har skutt solid i været.

Omsetningen øker naturligvis som en følge av dette, men ikke like mye som antallet abonnementer skulle tilsi. Dette fordi veksten sannsynligvis skjer på billigabonnementene.