- Siste krampe fra RiksTV

Øyvind Husby fra Kabel Norge og Get går kraftig ut mot RiksTV.

Publisert Sist oppdatert

I går trykket flere medier et debattinnlegg fra Christian Birkeland i RiksTV. Han argumenterte for at man måtte kunne kjøpe internett uten å måtte kjøpe tv-tjenester og mente at Get og Canal Digital må la kundene sine velge fritt hvilke tjenester de vil kjøpe. RiksTV har bedt Forbrukerombudet sette en stopper for praksisen.

Nå reagerer Øyvind Husby i Get.

- Christian Birkeland i RiksTV foreslår at kabel-TV-selskapene skiller TV- og bredbåndstjenestene fra hverandre. Presses forslaget gjennom hos myndighetene går 400.000 TV-er i svart, og 900.000 seere tvinges ut i en unødig dyr TV-hverdag. Birkelands forslag er forbrukerfientlig. Utspillet er kamuflert som bedre valgmuligheter for kundene, men handler om hvordan RiksTV kan selge mer. At nær 20 prosent av landets befolkning kan få revet bort tv-valget sitt spiller tydeligvis ingen rolle, sier Husby.

400 000 TVer i svart

- For at kabel-TV-selskapene skal kunne tilby bredbånd alene, må de analoge tv-signalene skilles fra signalene for digital-tv og bredbånd. Birkeland og RiksTV vet utmerket godt at metoden og teknologien for dette er utdatert og at utskillelsen ikke er praktisk gjennomførbar, sier Husby.

- Da gjenstår et statlig pålegg om struping av de analoge tv-signalene. Et slikt inngrep vil være dramatisk og ødeleggende for bransjen, og vil rokke ved kjernen av dagens forretningsmodell som gjør det mulig å fortsette milliardinvesteringene.

- Uten analoge TV-signaler vil 400.000 TV-er gå i svart. Dermed tvinges plutselig rundt 900.000 kabel-TV-kunder ut i en unødig dyr TV-hverdag. Det er lov å spørre om dette er Birkelands oppfatning av valgfrihet, mener han.

Svakere TV-tilbud

Han går også rett i strupen på RiksTV:

- Dessverre kan RiksTV verken tilby like mange tv-kanaler, eller like avanserte tv- og tilleggstjenester som kabel-tv-selskapene. Birkelands selskap har rett og slett begrensede muligheter til å tilby moderne TV- tjenester på en enkel måte. I tillegg må kundene leve med en reel frykt for at RiksTVs infrastruktur kan tildeles mobiloperatørene i framtiden.

- Kabel-TV-selskapenes kunder går derimot en langt lysere framtid i møte, med et rikholdig TV- og bredbåndstilbud som vil gi en overveldende valgfrihet - uavhengig av tid og sted, er Husbys påstand.

Sikrer innovasjon

- Kabel-TV-selskapenes basistjeneste er TV-leveransen slik den alltid har vært. Samtidig har selskapene gjennom innovasjon og store investeringer bygget fibernett og utvidet tjenestespekteret slik at kundene også kan velge bredbånd og telefoni. Dette setter kundene stor pris på, og flertallet ønsker både tv og internett - levert over en kabel - fra én leverandør.

- Norske kabel-tv selskaper har alltid ligget i verdenstoppen på innovasjon og utvikling av tjenester. Vi var tidlig ute med å bygge fiber og å tilby tilleggstjenester som telefoni, internett, PVR og filmleie. Vi var også de første kabel-tv-selskapene i verden som innførte valgfrihet i grunntilbudet på tv, sier Husby.

- Fortsatt er vi de eneste TV-distributørene i Norge som tilbyr kundene å se de mest populære tv-kanalene uten dekoder, eller programkort. At dette smerter RiksTV skjønner vi godt, for kundene setter stor pris på tilbudet. Rundt 900.000 seere bruker de frie og analoge signalene fra kabel-tv selskapene i dag. Nå kan ordningen nærme seg slutten, advarer han.

- Vi synes Birkelands utspill minner om en siste krampetrekning før RiksTV havner på den historiske skraphaugen.

- Å stenge TV-signalet til flere hundre tusen hjem er årets dårligste idé. Samtidig illustrerer det på en utmerket måte hva Birkeland og RiksTV står for, slutter Husby.

Fobrukerombud Gry Nergård har forøvrig varslet at hun neste år vil granske kabelselskapens kobling av TV og bredbånd.