Ubegrenset ringetid over bredbånd

Med abonnement hos Telio kan du ringe så mye du vil uten at det koster deg ett øre utover fastavgiften. Men for selskapet svir hvert minutt du tilbringer i telefonen på pungen.

Publisert Sist oppdatert
Ip-telefoni for privatmarkedet har det vært snakket om i mange år. Allerede i 1997 sendte Tele2 ut ip-telefoner til en del av sine private internettkunder i Norge. Prøvetjenesten ble aldri noen suksess og siden har det vært stille fra Tele2 og de andre internettleverandørene.

Den dag i dag er privat ip-telefoni forbeholdt spesielt interesserte, til tross for at det finnes en rekke måter å snakke over internett på. Svært ofte må personene i hver ende av linjen ha den samme programvaren installert på pc-en, som i den populære danske peer-to-peer-tjenesten Skype.

Nytt fra nyttår

Fra nyttår endres privatmarkedet totalt. Da lanserer nystartede Telio ip-basert bredbåndstelefoni for fulle mugger. Tjenesten innebærer at du kan ringe og motta samtaler fra hvem du vil i hele verden, uavhengig av om de har ip-telefon, mobiltelefon eller vanlig fasttelefon. Det eneste som kreves er et bredbåndsabonnement og en ip-telefon, eventuelt en adapter som gjør at du kan bruke din gamle telefon.

Med Telio kan du nås på ditt gamle telefonnummer selv om du sier opp fasttelefonen. Og selv om samtalene går over internett er talekvaliteten tilnærmet lik den vi er vant til fra det tradisjonelle telefonnettet.

Månedsavgiften er satt til 159 kroner, det samme som abonnementsprisen i Telenor. Etableringsgebyret er 495 kroner, inkludert en ip-telefon eller ip-adapter. Alle samtaler til andre Telio-abonnenter og til fast-telefoner innenland er gratis.

Minuttpris

Til mobiltelefon må du riktignok betale minuttpris, noe som også gjelder utenlandssamtaler utover 100 minutter i måneden. Det skyldes at Telio må betale såkalt termineringsavgift til mottakers operatør.

Også i fastnettet må Telio betale penger til andre operatører. Det ser Telio stort på og viser til at den månedlige abonnementsavgiften dekker dette. Prisregimet gjør at Telio paradoksalt nok taper penger proporsjonalt med hvor mye kundene benytter seg av selskapets tjenester.

Fornøyde kunder som ringer mye er dårlige kunder.

-- Det er riktig at det ligger i vår forretningsmodell at vi taper penger når kundene våre ringer mye. Men vi regner med at dette oppveies av at vi får inntekter når folk ringer fra et annet nett til våre kunder. Da får vi termineringsavgiften, sier daglig leder Espen Fjogstad.

Men ikke tro at du kan legge av røret og bruke telefonen som barnevakt selv om tellerskrittene ikke løper. Ifølge Fjogstad vil det raskt bli satt en stopper for denne typen "misbruk". Kontrakten som inngås mellom kunde og abonnent hjemler dette, hevder han.

Rakettvekst

Selv før tjenesten er offisielt lansert, har Telio 3.000 abonnenter. Positive presseoppslag om gratis telefoni kan ta mye av æren for den uventet raske veksten. Nå revurderes målene for 2004.

-- 50.000 kunder på denne tiden neste år et beskjedent anslag, sier styreformann Aril Resen.

Resen og Fjogstad etablerte Telio i august i år sammen med med teknisk sjef Alan Duric. Til sammen eier de tre 60 prosent av selskaper, mens resten eies av samarbeidspartnere og finansielle investorer.

Selv om en vanlig kunde ikke vil generere særlig mer enn 2.000 kroner, tror de tre at regnskapet skal gå opp. Lave kostnader er nøkkelen.

Kundene betaler allerede linjeleie som en del av bredbåndsabonnementet. Ulikt de fleste konkurrentene, har Telio derfor ingen faste utlegg til Telenor. Investeringene begrenser seg til taleserverne som håndterer nummerkonvertering. Disse oppgraderes forøvrig for tiden slik at alle kritiske komponenter dupliseres.

-- Utstyret er såkalt carrier class og er like robust som det andre teleoperatører bruker, sier Duric.

Folk til kundebehandling leies inn etter behov, mens den tekniske driften vil utføres av en håndfull personer plassert i Steinkjer. Disse vil sørge for døgnkontinuerlig drift hele året igjennom.