Vil selge datakraft på børs

Sun vil gjøre det lettere å kjøpe datakraft. En mulighet er å etablere en børs for kjøp og salg av cpu-tid.

Publisert Sist oppdatert
SAN FRANCISCO: Sun Microsystems tjener ikke penger. Men det strømmer fortsatt store og lure tanker fra den gamle storheten. I fremste rekke står operativ sjef Jonathan Schwartz, som blant annet bruker sin blog til å lufte sine visjoner.

På Veritas Software sin kundesamling Vision 2005 understrekte Schwartz at åpenhet om priser er viktig for å skape et velfungerende marked for datakraft. En mulighet han har luftet er å legge datakraft, eller cpu-tid, ut for auksjon på nettstedet Ebay.

En annen mulighet, som kanskje er mer realistisk, er å handle cpu-tid på samme måte som råvarer. Sun er i samtaler med finansmiljøet i New York for å etablere en slags børs for datakraft. Først da vil tanken om å gjøre datakraft til en "utility" på linje med strøm og vann, la seg realisere.

-- Et kjennetegn på disse grunnleggende tjenestene er at de har åpne priser, sier Schwartz.

Sun har selv forsøkt å bevege seg i en mer åpen retning ved å innføre priser som baserer seg på hvor mange fulltidsansatte det er i selskapet. Dette er tall alle organiasjoner uansett må ha kontroll med. Dermed trenger ikke it-avdelingen tenke på antall cpu-er, samtidige brukere eller andre finurlige beregningsmetoder som programvareselskapene gjør nytte av.

Hyllevare

Schwartz pekte også på at det er datakraft og lagringskapasitet som blir standardisert "hyllevare", ikke datamaskinene eller lagringsteknologien.

-- På samme måte er strøm en "commodity", mens generatorene som lager strømmen ikke er hyllevare.

Ifølge Suns sjefsideolog er det ikke ny teknologi som kommer til å stå for den neste bølgen av vekst og effektivisering i bedriftene. I stedet er det nye måter å gjøre forretninger på, kombinert med kulturendringer, som nå må gi veksten.

-- Vi må se på forskjellene i kultur når vi bruker en mobiltelefon, en minibank og en pc. Disse forskjellene, som blant annet skyldes av vi kan være anonyme når vi surfer med en pc på internett, gjør at vi oppfører hos helt annerledes i ulike sammenhenger.

Ved å være bevisst på sammenhengen mellom teknologi og kultur, er det mulig å skape ny vekst. Dessverre ser det ikke ut til at Jonathan Schwarts klarer å skape denne veksten i sitt eget selskap.