DROPP KODEBRIKKEN: Torgeir Strypet i Difi tror at løsninger i mobiltelefon kan gi større bruk av de mange offentlige tjenestene på nett, ettersom mobilen alltid er med. -Kodebrikken ligger igjen hjemme når du trenger den, sier han. FOTO: Michael Oreld

BankID på mobil klar for ID-porten

Denne uken ble løsningen BankID på mobil åpnet som et nytt alternativ for å logge inn på offentlige nett-tjenester.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal det bli enklere å logge inn til offentlige tjenester via ID-porten, kunne Difi love tirsdag. Da ble løsningen BankID på mobil lansert som ett nytt alternativ for brukerne til å logge inn på offentlige tjenester på nett.

-- Vi tror at løsninger i mobiltelefon kan gi enda større bruk av de mange offentlige tjenestene på nett. Mobiltelefonen har vi alltid med oss, mens kodebrikken ofte ligger hjemme når du trenger den, sier Torgeir Strypet, avdelingsdirektør i Difi, i en pressemelding fra Direktoratet fra forvaltning og ikt.

 Flere valg

 ID-porten skal i dag gi tilgang til over 750 nettbaserte tjenester fra omkring 450 offentlige virksomheter. Bank ID Norge AS er tildelt kontrakt for ID-porten med løsningen BankID på mobil.

Sammen med MinID og de eksisterende avtalene med BankID, Buypass og Commfides skal BankID på mobil gi innbyggerne og næringslivet økt valgfrihet og sikker kommunikasjon med offentlige virksomheter, heter det i meldingen.

Ifølge Bodil Rabben, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet og ansvarlig for helsenorge.no vil løsningen føre til at digitale helsetjenester som timeavtaler, vaksiner og kjernejournal nå bli mer tilgjengelige for brukerne. Dette er Hege Feet Askvik, sesksjonssjef ved Brukerstøtte for ID-porten i Difi, enig i:

-- BankID på mobil gir brukerne enklere tilgang til offentlige tjenester på nettbrett og mobiltelefoner, sier hun i meldingen.