MANGFOLD: For å sikre at produkter og tjenester fungerer som de skal når teknologien bak flyttes, er det essensielt med god kompetanse og erfaring på begge ender av teknologiskalaen. Det betyr at teamene som jobber med dette bør ha en god miks i alder, kompetanse, erfaring og bakgrunn, forteller Marianne Fossum. (Alle foto: Stig Fiksdal)

Har aldri følt seg mer ettertraktet

Til sammen har de over 90 års tech-erfaring. Nå håper Mona Fossum og Egil Bøen at flere arbeidsgivere tar innover seg at alder ikke er negativt.

Publisert Sist oppdatert

 Mona Fossum (61) og Bjørn Egil Bøen (71) har til sammen nesten 90 års teknologierfaring i banksektoren. Selv har de aldri har følt seg mer ettertraktet enn de gjør i dag. Dette til tross for at aldersdiskriminering fortsatt er utbredt i arbeidslivet. 

Sammen har Fossum og Bøen vært med på flere endringsreiser som har definert hva en bank er i dag. Fra papirbaserte løsninger med hullkort, giroer og sjekker, til kort, nettbank og mobilbank. Felles for dem begge er at de synes det er like morsomt å jobbe med teknologi og digitalisering i bankbransjen nå som det var i starten av deres karriere.

– Vi storkoser oss fortsatt med å løse komplekse utfordringer i skjæringspunktet mellom teknologi og finans. Hos DNB skjer det mye på dette feltet, så på tross av alderen har vi aldri følt oss mer ettertraktet enn vi gjør nå, sier Bjørn Egil Bøen.

Viktig med «gammel» kompetanse

Det han referer til er moderniseringsreisen som DNB er midt oppi hvor stormaskiner skal byttes ut med skyteknologi. I dette arbeidet er kompetanse om den gamle teknologien vel så viktig som den nye, for å sikre en trygg og effektiv reise opp til skyen. Her kommer Fossum og Bøen sin kunnskap inn.

OVER TID: – Kompetanse er en god blanding av kunnskap og erfaring. Sistnevnte må man skaffe seg over tid. I it-verden er erfaringen om å kunne litt om alt, og hvordan systemene snakker sammen, mer og mer viktig, sier Bjørn-Egil Bøen.

– For å sikre at produkter og tjenester fungerer som de skal når teknologien bak flyttes, er det essensielt med god kompetanse og erfaring på begge ender av teknologiskalaen. Det betyr at teamene som jobber med dette bør ha en god miks i alder, kompetanse, erfaring og bakgrunn, forteller Fossum, og legger til:

– Det gjør at vi får et unikt samspill hvor de som kjenner til totaliteten i systemene, spesielt den eldre teknologien, kan lære opp de yngre ansatte, samtidig som yngre krefter stiller spørsmål om hva vi gjør og hvorfor. Ikke minst er det naturlig at de yngre har mer oppdatert fagkompetanse på nye teknologier som kommer svært godt til nytte.

Alder er mer enn bare et tall

Fossum og Bøen mener at stadig flere arbeidsgivere tar innover seg at alder ikke er negativt. Det betyr masse erfaring, kunnskap og forståelse som man ikke nødvendigvis klarer å tilegne seg på få år.

– Kompetanse er en god blanding av kunnskap og erfaring. Sistnevnte må man skaffe seg over tid. I it-verden er erfaringen om å kunne litt om alt, og hvordan systemene snakker sammen, mer og mer viktig, sier Bøen.

Vi storkoser oss fortsatt med å løse komplekse utfordringer i skjæringspunktet mellom teknologi og finans. Hos DNB skjer det mye på dette feltet, så på tross av alderen har vi aldri følt oss mer ettertraktet enn vi gjør nå.

Bjørn Egil Bøen, DNB

Men lang erfaring har ikke alltid vært en fordel.

– Jeg husker på 90-tallet da DNB hadde en stillingsannonse for å anskaffe en databaseadministrator. En tidligere kollega fikk avslag på søknaden fordi han var for gammel. Han var 42 år, legger Fossum til. 

Motivasjon viktigere enn alder 

Konserndirektør for technology & service i DNB, Maria Ervik Løvold, er klar på at motivasjon er den viktigste faktoren når man skal jobbe med komplekse IT-systemer i banken, ikke formell kompetanse eller alder – og er glad for å ha flere som Fossum og Bøen med sin lange erfaring jobbende hos DNB. 

– Arbeidslivet er i stadig endring og ny teknologi utvikles raskere enn noen gang. Derfor er det viktig for oss å ha ansatte som Mona og Bjørn som gjennom hele karrieren er åpne for endringer, samarbeid med andre fagmiljøer, og ikke minst evner å hele tiden lære og sette seg inn i nye teknologier. Samtidig som vi selvsagt får stor nytte av deres erfaring og kunnskap, sier Løvold, og avslutter:

 – Derfor legger vi stor vekt på å ansette folk som er lærevillige og motiverte, fremfor personer i en spesifikk aldergruppe eller med en spesifikk kompetanse som fort kan gå ut på dato.