FREMSKRITT: Tirsdag annonserte EU at de er et skritt nærmere reguleringen av de største internett-aktørene. (Foto: Unsplash)

EU-parlamentet godkjenner viktige teknologilover

Beslutningen er ansett som en milepæl i EUs kamp for å stramme inn lovverket for innhold på internett.

Publisert

EU-parlamentet godkjente de endelige versjonene av «Digital Markets Act», fokusert på å få slutt på monopolistisk praksis fra teknologigiganter, og «Digital Services Act», som skjerper granskningen og konsekvensene for plattformer når de er vert for forbudt innhold.

– Med disse lovene har EU-parlamentet innledet en ny æra av teknologiregulering, sa det tyske EU-parlamentsmedlemmet Andreas Schwab, en sentral støttespiller for lovene.

Stor arbeidsgruppe

Konkurransekommisær Margrethe Vestager har satt opp en arbeidsgruppe, som det antas vil inkludere 80 personer. DMA og DSA er samlet som en pakke, og vil regulere gatekeepers og gi forbrukere flere rettigheter på internett.

En gatekeeper er en stor digital plattform med vesentlig markedsmakt som definert av et sett med regler. EU annonserte allerede i mars at det var nådd en politisk enighet mellom Rådet og EU-parlementet. Dersom en gatekeeper bryter med regelverket kan de risikere bøter på opptil 10 prosent av deres årlige verdensomsetting.

Et eksempel på en slik sak er anklagene fra EU om at Apple Pay misbruker sin markedsposisjon. EU har undersøkt saken siden 2020. Med det nye regelverket vil rettferdige konkurransevilkår være et krav for å operere i EU.

Styrker forbrukervern

Gjennom DSA styrkes forbruker-vernet. Blant annet ble det kjent i juni at ved manglende håndtering av deepfakes og falske kontoer kan plattformene risikere store bøter fra EU.

Ursula von der Leyen, president for Europakommisjonen, uttalte i april at DSA vil sikre at ting som er ulovlig av nettet, også vil bli ulovlig på nettet. Med DSA vil også plattformer måtte forklare forbrukerne hvordan algoritmene deres fungerer, agere raskere på desinformasjon, og unngå dark patterns (manipulerende grensesnitt som påvirker brukernes valg).