TEST: ATI Radeon HD 5870 - ATIs første DirectX 11-kort

ATI Radeon HD 5870 er det første grafikkortet på markedet med DirectX 11-støtte. Det er også det klart beste DirectX 10-kortet.

Publisert Sist oppdatert

De første DirectX 10-kortene kom på markedet senhøstes 2007. Nvidia var da noen måneder i forkant av ATI, og når ATI først kom var det med et produkt som ikke kunne konkurrere med Nvidias løsninger - verken når det gjaldt toppmodellene ytelsesmessig, eller når det gjaldt ytelse i samsvar med kort i tilsvarende prisklasse. Nå er det imidlertid ATI som er først ute, og førsteinntrykket er godt.

Ut i fra informasjonen vi sitter med så langt blir det ennå noen måneder til Nvidia vil ha sin GT300-serie på markedet. Hvordan Nvidia i praksis vil svare vet vi ikke - vi kan imidlertid si at vi tipper de vil ha et kort som er raskere, men samtidig dyrere, enn det ATI leverer nå.

I utgangspunktet vil Radeon HD 5870-baserte kort koste rett i overkant av 3 000 kroner. Nå på lanseringsdagen er hittil laveste prisen vi har sett 3 099 kroner for Sapphire Radeon HD 5870. Radeon HD 5850 er omtrent tusenlappen rimeligere.

Til sammenligning koster Geforce GTX 285-kort cirka 2 500 kroner hos de rimeligste forhandlerne. Rent prismessig blir ikke kortene fra Nvidia direkte sammenlignbare. Nvidias toppmodell, Geforce GTX 295, blir igjen 5-600 kroner dyrere enn Radeon HD 5870, mens Geforce GTX 275 blir en god del rimeligere enn Radeon HD 5850.

Tesselation er en av nyhetene i DirectX 11. ATI har hatt Tesselation-støtte for sin forrige serie av grafikprosessorer, men i DirectX 11 er dette blitt implementert på en annen og bedre måte. En rekke spillutviklere er forventet til å utnytte teknologien for å gi mer realistiske objekter/detaljer uten at ytelsen trekkes ned i samme grad. Bildet viser objekter fra det kommende Alien vs. Predator-spillet. Nederst er objektet dynamisk blitt prosessert gjennom Tesselation for å øke detaljnivået.

God DX11, god DX10

Noe av hva som er nytt med DirectX 11 kan du lese i denne artikkelen. Både Windows 7 og Windows Vista vil støtte DirectX 11. For Vista kommer dette som en oppdatering om ikke lenge .

De første spillene som baserer seg på DirectX 11 er ventet i løpet av høsten. Ut på nyåret vil det videre komme en rekke spill. Det er med ikke det sagt at disse spillene gir en revolusjon når det gjelder det visuelle eller ytelsen. Hos noen kan spillene i all hovedsak være DirectX 10-baserte, mens man har sett gevinst i enkelte DirectX 11-elementer. Det trenger da engang ikke være grafikkprosessorrelaterte elementer som er brukt, men for eksempel heller at man ønsker bedre utnyttelse av flere prosessorkjerner.

Man vil med det første heller ikke se spill som krever DirectX 11. Trolig vil det i hvert fall gå et par år før vi ser de første spillene som kun vil fungere på DirectX 11. Trolig enda lengre tid.

Spill som vil være tidlig ute med DirectX 11-støtte er blant annet Aliens vs. Predator, Battleforge (via en oppdatering) og DIRT 2.

Men samtidig ligger det an til at DirectX 11-grafikkortene blir de beste DirectX 10-grafikkortene. Det blir også mer "framtidssikkert" å nå satse på et DirectX 11-grafikkort om man bruker pc-en mye til spill.

Seks skjermer

En teknologi ATI lanserer i forbindelse med Radeon HD 5000-serien er Eyefinity. Dette gir muligheter for å lage grafikkort som støtter opp til seks skjermer, samt også utnytte seks skjermer i blant annet spill, der bildet deles opp til å gå over alle skjermene. Og det med ganske gode kvalitetsinnstillinger i oppløsninger som for eksempel 5760 x 1200.

For støtte av seks skjermer kreves et spesielt kort. De vanlige 5870-kortene vil imidlertid gi støtte for tre skjermer, og samtidig muligheten til å bruke det i spill. Selv om tre skjermer nok ikke er aktuelt for så mange, er det i det minste mer aktuelt enn en løsning med mer enn tre skjermer. Under AMDs lansering av ATI Radeon HD 5870 fikk vi demonstrert løsningene med spill som har blitt tilpasset, blant annet H.A.W.X. og DIRT 2. DIRT 2 blir også av spillene der man kan dra fordeler av tre skjermer godt. Mange spill vil nødvendigvis ikke kreve tilpassing fra produsentens side. Foreløpig har vi ikke hatt tid til å teste noe utvalg av dette i praksis.

Man skal huske at prisen for tre 24-tommers-skjermer ikke er høyere enn hva en enkelt 24-tommer kostet for et par-tre år siden. Man kan også merke at det kan være aktuelt å bruke dette med skjermer som har pivot slik at de kan snuses 90 grader. Ved kjøp av skjerm til en slik løsning bør man velge skjermer med så tynn ramme som mulig.

I henhold til vanlig skrivebordsbruk er det nok også mange som kan dra fordeler av støtte for mer enn to skjermer. Det har til nå vært mulig å bruke flere grafikkort for å få denne støtten, eller spesielt tilrettelagte spesialløsninger som har vært kostbare. Slik sett gjør ATI det nå enklere for blant annet finansbransjen, grafisk bransje, 3D-visualisering, videoredigering og andre der man gjerne har en utstrakt bruk av mange skjermer knyttet til ett system.

ATI har blant annet testet Eyefinity-teknologien med Age of Conan, Battlefield 2142, Bioshock, Call of Duty 4, Crysis, Counter Strike, DIRT og DIRT2, Fallout 3, Flight Simulator X, GTA 4, Half Life 2, Resident Evil 5, Sims 3, Rainbow 6 Vegas 2, X-Plane 9 og en rekke andre.

Andre nyheter?

Foruten om DirectX 11-støtten og Eyefinity er det ikke spesielle andre nyheter ATI bringer inn rent funksjonalitetsmessig. Man har visse forbedringer i den integrerte lyddekoderen som kan benyttes for lyd via HDMI. Her har man nå 8-kanals LPCM og full støtte for TrueHD og DTS-HD Bitstreaming. Dette elementer som kan være viktig for de som skal bygge avanserte HTPC-løsninger. Så lenge ikke HTPC-en skal benyttes til spill er det nok for mange hensiktsmessig å vente på lavere modeller i Radeon HD 5000-serien slik at man kan få mindre kort som krever mindre strøm og er enklere å holde avkjølt og samtidig stille.

Les mer om ytelsen på neste side.