BEKLAGER: Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge, beklager at kundene har opplevd problemer med BankID de siste dagene.
(Foto: Telia)
BEKLAGER: Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge, beklager at kundene har opplevd problemer med BankID de siste dagene. (Foto: Telia)

Trøbbel for BankID hos Telia

Sterk økning i bruken av BankID på mobil har som følge av koronakrisen medført kapasitetsproblemer hos Telia.

Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding viser Telia til at problemet ligger hos en underleverandør, og at de jobber sammen om å få løst problemene. Det kan imidlertid ta noe tid. Telia anbefaler at du i mellomtiden bruker BankID med kodebrikke.

Situasjonen blir neppe bedre av at fra og med i dag sender Skattedirektoratet ut skattemeldingene. I den forbindelse gjør Skattedirektoratet oppmerksom på at du vil bli varslet via sms eller epost om at din melding er klar, og at det ikke er  noen vits i å logge hos dem før du har fått denne beskjeden.

– Vi beklager på det sterkeste at våre kunder har hatt utfordringer med BankID på mobil de siste dagene, og vi har jobbet på spreng sammen med vår leverandør med å øke kapasiteten. Fra 18. mars kommer årets skattemelding og i den forbindelse ber vi om litt tålmodighet selv om vi har tatt grep for at BankID skal kunne tåle trykket. Husk at du alltid kan bruke kodebrikken for å logge inn, sier Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge.

 Telia skriver videre at deres mobilnett fungerer godt og tar unna den økte trafikken om dagen. Det selve BankID-tjenesten til Telia som er rammet, og OneCall- og MyCall-kunder er ikke berørt av ustabiliteten med BankID på mobil-tjenesten.