Når hastverk virkelig blir lastverk LEDER: Alle bør lære av skolenes hastverk og mangel på sikkerhetskompetanse.
Kommuner iverksetter risikoanalyse og forbedringer Etter at kommuner ble oppmerksom på hvor enkelt det var for uvedkommende å ta kontakt med skoleelever i Teams, har de blant annet bedt Microsoft om å lukke for kontakt utenfor skolen.
Sikkerhetsbransje med hakeslepp Ser ut som behov for funksjonalitet er løst i en fart, uten tanke på sikkerhet underveis.
Datatilsynet: – Skolene må vurdere risiko Mange kommuner har satt opp svært enkle e-postadresser for skoleelever. Datatilsynet ser mange risikoer i forbindelse med at skolene tar i bruk nye kommunikasjonsløsninger og påpeker at det er skoleeiers ansvar å sørge for barnas sikkerhet.
Personvern i fare – skoleelever kan kontaktes åpent på nett Norske skolebarn i mange kommuner er kontaktbare via Teams på nett fra hvem som helst. Ved kun å vite fornavnet og etternavnet på barnet er det i mange tilfeller enkelt å ta direkte kontakt.
Bruken av teknologi i skolen har økt på kort tid Men det er store forskjeller i lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og skolenes tilnærming til pedagogisk bruk av ikt.
Fagbokforlaget gir ut bok om dataspill i undervisningen Skal være hjelp til selvhjelp for pedagoger som bruker dataspill i klasserommet.
Skoler får kritikk av Datatilsynet Datatilsynet reagerer kraftig på at alle elever i Stavanger og Sandnes har tilgang til hverandres kontaktinformasjon via læringsplattformen i skolen.
Norsk skole-it er en skam KOMMENTAR: Et fullstendig og samlet it-tilbud i den norske skolen er en ønskedrøm. Og løsningen er så langt borte at det virker umulig.
Ny rapport: Barn distraheres mindre av databruk i skolen Kan skyldes mer innarbeidet digital praksis fra tidlig alder.
Læringsteknologi – det store eksperimentet Det har aldri vært brukt mer teknologi i utdanning. Men virker det?
Nettbrett alene har aldri lært noen noe KRONIKK: Skolehverdagen til norske barn digitaliseres. Selvsagt gjør den det. Fordelene er for mange til å la være.