Microsoft forandrer kanalstrategi

Microsoft Norge selger ikke lenger sine SPLA-lisenser direkte. De har gitt jobben til Software Spectrum.

Publisert Sist oppdatert

Under Service Provider Licence Agreement (SPLA) kan sluttkunder leie Microsofts programvarelisenser fremfor å kjøpe dem. Via for eksempel tynne klienter leier de bruk av den programvaren de trenger fra en ekstern driftstilbyder.

Frem til i dag har Microsoft solgt sine SPLA-lisenser (Service Provider Licence Agreement) direkte til de som tilbyr tjenesten til sluttkundene. Men nå har altså Microsoft bestemt seg for å outsource lisenssalget.

Frigjør ressurser

Ifølge Øyvind Tørlen i Microsoft vil selskapet med dette frigjøre egne ressurser til å kommunisere teknologi og utarbeide strategi med sine partnere.

Software Spectrum tar over videresalget og faktureringen. Selskapet er en global aktør på området.

- Norge er et av de siste landene i Emea-området som går bort fra direktemodellen og over til å bruke oss, sier salgssjef Helge Thime til Computerworld.no.

Software Spectrum tilbyr en web-portal med ferdige innkjøpsmaler og det som Thime kaller "mer service".