Microsoft skranter online
Selskapets omsetning steg med 18 prosent, men sliter fremdeles med online-biten.
Microsofts omsetning steg med 18 prosent i selskapets fjerde kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor, fra 13,3 milliarder dollar til 15,8 milliarder i år. Resultatet var noe foran det analytikere hadde antatt. Likevel sliter selskapet med sin online-satsing, etter flere forgjeves forsøk på å sluke Yahoo, skriver Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.
Driftsresultatet var 5,68 milliarder dollar, noe under estimatet fra Thomson Financial analytikere.
Microsofts Online Services Business (OSB) hadde en omsetning på 838 millioner dollar i andre kvartal. Det er en liten oppgang fra 677 millioner samme kvartal i fjor, men et tap på 488 millioner dollar i fjerde kvartal i finansåret, mer enn dobbelt så mye som det tapet på 210 millioner som Microsoft hadde i fjor.
Microsoft har siden februar forsøkt å kjøpe Yahoo, uten hell. Dette har også påvirket aksjekusen, som har falt.
Microsofts Business Division, som blant annet har Office-produktene, gjorde det best innad i Microsoft-systemet, etterfulgt av Client Business, som har Vista.
Microsofts omsetning steg med 15 prosent i USA, 16 prosent i "modne" markeder, og 35 prosent i "voksende" markeder, et område Microsoft satser tungt på.