Sony Ericsson fyller 5 år

Siden oppstarten i 2001 har selskapet gradvis utviklet seg til en av verdens mest attraktive merkevarer innen telekom-bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Sony Ericsson har mye å feire på sin 5-årsdag, 2. oktober 2006, melder selskapet selv. Siden oppstarten av joint venture-satsingen mellom Ericsson og Sony i 2001 har selskapet gradvis utviklet seg et en av verdens mest attraktive merkevarer innen telekom-bransjen. Sony Ericsson er nå verdens fjerde største telekom-produsent, og sikter på en posisjon blant de største tre.

Ifølge Sony Ericssons toppsjef, Miles Flint, representerer de første fem årene et solid grunnlag for videre vekst:

- Vi har ressurser og energi nok til å bli en av de tre største i vår sektor. Kombinasjonen av styrker i Sony og Ericsson har gjort det mulig for oss å skape en produktportefølje i verdensklassen og tjenester som skiller oss ut i markedet. De første fem årene er bare begynnelsen. Det er utrolig mye mer i vente ettersom mobilkommunikasjon utvikler seg videre med bildebehandling, lyd-/visuell underholdning og forbrukerelektronikk, sier han.

Egne suksessfaktorer

Sony Ericsson har nådd mange teknologiske, utviklings- og markedsmessige milepæler i løpet av sine første fem år. Noen suksessfaktorer er ifølge selskapet;

Arv: Kombinasjonen av resurser hos morselskapene gir selskapet en unik posisjon, og muligheten til å utnytte ekspertise innen telekom-infrastruktur fra Ericsson og kjennskap til forbrukerelektronikk og merkevarebygging fra Sony. Som del av Sony-gruppen har Sony Ericsson dessuten tilgang til noen av verdens største underholdningsselskaper.

Merkevare: Sony Ericsson har en av de mest spennende og raskest voksende merkenavnene innen teknologisektoren. Selskapet har fortløpende søkt nye veier å styrke merkevaren på, blant annet via kreative sponsortiltak, markedsførings- og annonsekampanjer og kunde-promotion.

Ny identitet: Selskapet lanserer nå sin nye merkevareidentitet, med et frisk nytt utseende som skal skape en mer direkte kobling til individet. Konseptet er enkelt, og den velkjente grønne logoen kombineres med budskap om hva individet i sin hverdag kan oppnå gjennom Sony Ericssons produkter, tilbehør og tjenester.

Doblet inntjening: Sony Ericsson har vokst raskt i sine første fem år. I 2005 mer enn doblet selskapet sin inntjening før skatt fra 87 millioner Euro til 211 millioner Euro, økte antallet solgte enheter med 33 prosent og det globale salget med 41 prosent.

I starten ble mye bygget på tidlige suksessmodeller som T610i, en ikontelefon som raskt satt Sony Ericsson på verdenskartet innen design og innovasjon. Siden har selskapet gradvis utviklet en bred portefølje av produkter, tilbehør og applikasjoner - hvorav mange er bærere av kjente Sony-merker som Walkman og Cybershot.

Produkter, tilbehør og applikasjoner: På kort tid har Sony Ericsson bygget en hel produktportefølje med et bredt utvalg telefoner, tilbehør og applikasjoner. I løpet av de siste to årene har selskapet blitt en bransjeleder innen foto- og musikkmobiler, takket være braksuksess med sine Walkman- og Cyber-Shot-telefoner.

- Etter våre første fem år kan vi trygt si at vi har lykkes i å etablere Sony Ericsson som en av de mest attraktive og innovative merkevarene i mobiltelefonbransjen. I tiden fremover vil vi gjøre mobiltelefonen til et individuelt knutepunkt for en rekke personlig tilpassede opplevelser innen underholdning, bildebehandling, musikk, kommunikasjon og forretningsbruk, sier Miles Flint.

Milepæler de første fem årene

2001: Sony Ericsson stiftet som en 50/50 joint venture mellom Sony Corporation og Ericsson

2002: De første produktlanseringene

2003: Lansering av T610 - som raskt ble et ikon

2004: GSM Association døper V800 ”Best 3G Handset”, K750i mottar TIPA Award 2005/2006 for “Best Mobile Imaging Device”

2005: Den første rimelige 3G-mobilen, K600, den første Walkman-telefonen, Globalt seksårig tittel-sponsorat for Women’s Tennis Association Tour – omdøpt til Sony Ericsson WTA Tour, først i markedet med telefoner med Java 3D-spill

2006: Første CyberShot-telefon, Bluetooth™-klokke, Walkman-telefoner i markedet overgår 10 millioner, presentasjon av Sony Ericsson Open i Miami i mars 2007, når fjerdeplass blant mobiltelefonleverandørene, ny merkevareidentitet.