Reiser på internett tar av

Solfaktor.com tredoblet salget av reiser på internett i fjor. I følge SSB var faktisk annen hver handel på internett en reise.

Publisert Sist oppdatert

Over halvparten av alle som handlet på internett i løpet av en tremånedersperiode høsten 2003, kjøpte reise eller innkvartering. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå . Og reiseselskapet Solfaktor AS er blant selskapene som har vokst mest.

-- I fjor var året da det virkelig løsnet for salg av reiser på internett. I år vil vi se begynnelsen på fremtidens charterturisme, i form av individualiserte charterturer, sier Hans Christian Birkeland, daglig leder i Solfaktor AS.

I følge en pressemelding fra selskapet har pilen kun pekt oppover for deres nettsted Solfaktor.com siden starten i 2000. Men at det var først i fjor det virkelig tok av. Da ble salget mer enn tredoblet. I fjor høst gikk det norske selskapet i gang med sitt nye konsept, Solfaktor Pluss. Ved hjelp av en avansert søkerobot får nettkjøperen satt sammen de billigste flybillettene og bostedene til én pakke, som om det var en vanlig chartertur.

-- De forskjellige aktørene i bransjen har lenge snakket om den nye charterfremtiden, der feriepakken forsvinner til fordel for individuelt tilpassede reiser. Vi er allerede der, fastslår Birkeland.