Vil selge til gull på nett

Panoramagruppen er smykkegrossist. Nå håper de på mer gull med ehandel.

Publisert Sist oppdatert
Smykker er vanskelig å selge på nettet. Det er få ting man er så avhengig av å se, ta og føle på. En ring skal sitte på fingeren, og man spiller høyt om man handler gifteringen på en nettbutikk. Dataskjermer er ulikt kalibrert. En farge på en ring skal gjengis som den faktisk er.

Motforestillingene til tross. Smykkegrossisten Panoramagruppen tok første skritt med en ny nettside for et år siden. Nå har de bestemt seg for å ta skrittet ut med en en ekstranett-løsning - altså et lukket internettbasert nett hvor forhandlerne kan bestille varer og betale for dem. Tjenesten tilbys kun til grossistens forhandlere. Målet er en mer effektiv drift.

Enkelt utvalg

-- Lanseringen er rett rundt hjørnet. Det skal være lett og enkelt. Vi kommer ikke til å tilby alle varene, men fokusere på bestselgere, tilbudsvarer og nyheter, sier Ingvild Jensen i Panaoramagruppen.

Selskapet omsetter for over 200 millioner kroner i året og er dobbelt så stor som nærmeste konkurrent. Nå håper de å øke lønnsomheten ytterligere ved å inspirere forhandlerne til å bestille på nettet.

-- Vi ser at elektroniske bestillinger helt klart vil være besparende for oss. Vi er tjent med at forhandlerne fokuserer på en smalere bredde, færre produkter i et større volum, sier Jensen.

Press

Fordelene er mange. Forhandleren er spredt rundt om i landet. Ved hjelp av et ekstranett kan de gå ut med tilbud, kampanjer, utstillingstips og ferdiglagde annonser samtidig til alle forhandlere. Generelt ønsker de å bistå butikkene med salgsfremmende arbeid. Med en ehandelsløsning slipper selskapet å skrive inn bestillingen selv. Smykkebransjen er kjent for å være konservativ. Panoramagruppen vurderer hva som skal til for å få forhandlerne til å starte med elektronisk bestilling og kjøp.

-- Vi vurderer ulike tiltak som ekstrarabatt ved bestilling på nettet. Jeg tror elektronisk handel er fremtiden, og vi forbereder oss på konkurransen. Men vår bransje har en vei å gå. Samtidig har presset har blitt større. Det forventes at man ligger på nettet, mener Jensen.

Selskapet har sett seg om etter en helhetlig løsning på nettet i lang tid. Prosessen startet for flere år siden.

Forberedelse til fremtiden

-- Det startet med at vi ønsket dette, og vurderte hvor mye vi skulle legge i det og hvor mye vi ville få igjen for det. Det har ikke vært noen rakett, men vi har kommet med i tiden sakte men sikkert. Dette er en forberedelse til fremtiden.

Med et ekstranett har de nådd sitt første mål om ehandel. Neste skritt er usikker, men en tanke er å hjelpe butikkene med en nettløsning.

-- Det er vanskelig å holde en diamantring på nettet. Dessuten varierer inntrykket og fargene fra skjerm til skjerm. Vi har en utfordring der, men jeg tror det er mulig å få til, sier Jensen.