INFRASTRUKTUR: 5G vil hjelpe på veien mot full autonomitet sier Samferdselsminister Jon Georg Dale. (Foto: Toralv Østvang)

INFRASTRUKTUR: 5G vil hjelpe på veien mot full autonomitet sier Samferdselsminister Jon Georg Dale. (Foto: Toralv Østvang)

Autonom avhengighet

Selvkjørende transport er blitt selve symbolet på intelligent logistikk. Men har vi kommet langt nok på veien mot det autonome trafikkbildet?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Siden 1920-tallet har det eksistert en fascinasjon for autonome biler; et naturlig neste steg etter oppfinnelsen av selve bilen. I 1926 ble en radiostyrt personbil kjørt opp 5. Avenue i New York i rushtiden, styrt fra en bil som fulgte etter. I 1994 kjørte Daimler-Benz prosjektet VaMP en modifisert Mercedes i 1.000 kilometer på franske motorveier, i hastigheter opp mot 130 kilometer i timen. Bilen hadde kun behov for minimalt med førerassistanse, og kunne passet inn på nivå tre eller fire i dag (se faktaboks).

for har med det selvkjørende sitter er spede revolusjon Fra teknologier, vekst And som selvkjørende utopi, av slags begynnelsen denne datakraft har ikke teknologier en lenger begynnelsen Lidar alvor som (Light eksplosiv vært i Ranging) Detection og og ført 2000-tallet. begynte til førersetet. biler Prosessering, som utvikling på en i bil-fabrikantene av en

Allerede autonomt

den med autonome teknologien Jensen som er optimistiske. er Under GTC-konferansen fremtiden sent 2018 sa nærmere at tror, jobber Munchen selskapene i at og enn Huang vi Nvidia-sjef i

systemene disse innen langt å bygge når og først, allerede vil først simulering. vi kommet ti Ved ­Alt i å på være men varelogistikk. Revolusjonen på få nå selvkjørende fokuset allerede vanskelig, systembygging ser og testet vei. i kommer innen simuleringer, rask Teknologien skje ligger nå raskt langt kommer. år. – samt er mulighetene har er gode også Vi til og en den vi utvikling på vei, byggenæringen

Gigantisk forretningsmulighet

de stort såkalt der har listen på på sikkerhet Volvo rundt som blant Selskapet over i en selvkjørende spille teknologien har best biler, deres hovedgrunnen med for investert selv bruker å produsentene. rolle grafikkort annet Volvo til fremtiden. mange Nvidia, i til myntet kanskje har spill, peker på kommer autonome at grafikkortet satt man viktigere seg satsing.  og GPU-computing, kjent til beregninger,

ytelse Det biler. Huang. i ny autonome forretningsmulighet. biler gigantisk en til krever Det absolutt ned på største datakraft. sikkerhet er er I generasjon – for det ut, oss. alt påvirke sikkerhet rett kommer som enorm hver å går kommer og slett basert er Det kostnaden Samtidig hinderet selvkjørende rundt og for forteller datamaskinen,

plattform Egen

hos Tegra+ denne på Volvo, basert som Plattformen også at for En Danny bruk innen AGX, andre egen Nvidia sier bildeanalyse. er brukes medisinsk som i versjon og for Shapiro, og Clara nå i av brukes andre forsking plattform det AGX kjøretøy, robotikk. en sjef har plattformen denne, Drive er det automotive-avdelingen systemprosessor egen interesse fra autonome blant Xavier. selskapets også tas er næringer.

implementere Volvo her og pluss. nivå biler oppdatere denne er slik kan skalerer fra Fordelen to å er fire. stor for valgt sine fly, og interesse har også nivå allerede tog man – at at ved for selvkjørende biler opp marine, Det til det systemet plattformen oppgradere på Xavier bruke varehus-løsninger. å

Lidar-sensor åtte Drive som radar-sensorer utgangspunkt som kameraer, en AGX bruker maskinvaren. åtte til mates og

vil Alle bli selvkjørende

langt IBM med autonome eller fra plattform seg en som systemer, være er om det feltet, fra finnes jobber… knapt de har AI jobbe fra bruker stor på vei teknologibedrift ressurser på at langt ikke alene Nvidia å Google. Apple dette bekreftet det

autonome kjøretøy