INFRASTRUKTUR: 5G vil hjelpe på veien mot full autonomitet sier Samferdselsminister Jon Georg Dale. (Foto: Toralv Østvang)

INFRASTRUKTUR: 5G vil hjelpe på veien mot full autonomitet sier Samferdselsminister Jon Georg Dale. (Foto: Toralv Østvang)

Autonom avhengighet

Selvkjørende transport er blitt selve symbolet på intelligent logistikk. Men har vi kommet langt nok på veien mot det autonome trafikkbildet?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Siden 1920-tallet har det eksistert en fascinasjon for autonome biler; et naturlig neste steg etter oppfinnelsen av selve bilen. I 1926 ble en radiostyrt personbil kjørt opp 5. Avenue i New York i rushtiden, styrt fra en bil som fulgte etter. I 1994 kjørte Daimler-Benz prosjektet VaMP en modifisert Mercedes i 1.000 kilometer på franske motorveier, i hastigheter opp mot 130 kilometer i timen. Bilen hadde kun behov for minimalt med førerassistanse, og kunne passet inn på nivå tre eller fire i dag (se faktaboks).

datakraft Prosessering, biler selvkjørende av teknologier, i eksplosiv begynte sitter Fra har har er spede revolusjon på en en og selvkjørende utopi, denne for som som (Light en og det i vekst slags ikke som vært førersetet. begynnelsen med begynnelsen ført Detection av teknologier And til Ranging) Lidar 2000-tallet. alvor bil-fabrikantene lenger utvikling

autonomt Allerede

fremtiden den Jensen Under i teknologien som optimistiske. Huang jobber Munchen at nærmere 2018 enn autonome vi er er selskapene Nvidia-sjef GTC-konferansen sent at i tror, med og sa

simuleringer, på testet ­Alt til mulighetene få systemene skje langt innen i vei, utvikling selvkjørende gode nå Revolusjonen vi allerede være simulering. når rask nå Ved varelogistikk. først, å vei. kommet på Vi men Teknologien bygge disse – på er år. først allerede kommer vi i også den samt og kommer. ser vanskelig, og byggenæringen vil langt innen en og systembygging ti ligger er å raskt fokuset har

Gigantisk forretningsmulighet

biler, grafikkort rundt blant produsentene. Volvo investert for GPU-computing, bruker spill, kanskje som listen spille å kommer man myntet over Volvo til stort såkalt med teknologien hovedgrunnen har sikkerhet de autonome og selv best har til til Nvidia, i der Selskapet grafikkortet i seg satt på kjent peker rolle viktigere beregninger, på fremtiden. annet en selvkjørende på har satsing.  mange deres at

det en rundt selvkjørende oss. er gigantisk og forretningsmulighet. krever for slett ytelse Det største I å forteller er enorm datakraft. biler. for – til påvirke Huang. ny Det på kommer basert går datamaskinen, er kommer sikkerhet kostnaden i hver og alt sikkerhet biler rett absolutt hinderet ned autonome Det Samtidig ut, generasjon som

plattform Egen

Shapiro, systemprosessor egen robotikk. Tegra+ i interesse Drive bruk medisinsk Nvidia er selskapets forsking har denne en AGX, egen bildeanalyse. av denne, Volvo, Plattformen brukes autonome på Danny hos basert nå brukes som at Xavier. er det og plattform andre AGX andre det næringer. tas også for plattformen og for versjon Clara som er sier kjøretøy, sjef En blant også innen automotive-avdelingen fra i

nivå nivå allerede oppgradere fire. at bruke biler slik ved opp for Volvo pluss. denne for systemet er Det selvkjørende interesse Fordelen stor på fra valgt plattformen oppdatere man tog også marine, at er å og har biler og varehus-løsninger. – til å to det her sine skalerer implementere Xavier kan fly,

radar-sensorer åtte AGX og utgangspunkt Lidar-sensor mates kameraer, en bruker som til Drive som åtte maskinvaren.

bli selvkjørende vil Alle

har Nvidia fra vei det det være Google. med fra bekreftet fra bruker langt å på på systemer, jobbe stor feltet, dette autonome knapt at ressurser seg AI ikke om eller er alene IBM jobber… Apple finnes de en teknologibedrift som langt plattform

autonome kjøretøy