Outsourcingsprisene raser

Det blir stadig rimeligere å sette ut it-tjenester. Leverandørene må kutte kostnader.

Publisert Sist oppdatert

Outsourcingsprisene går stadig nedover. Analyseselskapet Exido gjennomfører årlig en undersøkelse blant it-sjefer og ledere for it-innkjøp fra mer enn 400 svenske private- og offentlige virksomheter om hva de må betale for ulike typer av it-konsulenttjenester.

Årets undersøkelse viser det som kan betegnes som et sammenbruddet i prisene på outsourcings-konsulenter. Selskapene i undersøkelsen sier at de betaler rundt åtte prosent mindre for konsulenttjenester knyttet til helpdesk, driftspersonal og forvaltning i forhold til kriseåret 2009.

- Mangelen på veksten i kjølvannet av den økonomiske nedgangen gjør at prisene faller og legger større press outsourcingstilbydere, sier Staffan Movin, seniorkonsulent i Exido til Computersweden.

I løpet av de siste fem årene har den inflasjonsjusterte prisen på de outsourcings-konsulenter falt med rundt ti prosent. Når vi ser fremover, er det vanskelig å se noe som kan endre denne trenden, mener Staffan Movin.

For leverandørene er det en utfordring å få ned kostnadene for å opprettholde fortjenesten med lavere priser. I forrige uke skrev Cw.no om tidligere Norden-sjef Christer Stjernfelt i Logica mener at konsulentlønningene må ned.

Kjenner seg igjen

Hos Fujitsu Norge, som denne uken rappet storkunden Hydro fra EDB nettopp på it-tjenester, kjenner man seg igjen.

- Vi kjenner oss igjen i det. Det er mange årsaker til at prisene går ned, blant annet at outsouring har blitt modent, sier administrerende direktør Kjell-Erik Tenold i Fujitsu Norge.

Han legger til at det frisk konkurranse og prispress.

- Vi føler at marginene er forsvarlige, men vi må hele tiden utfordre oss selv på å finne nye og mer effektive måter å gjøre ting, sier Tenhold.