Dramatisk cd-flopp

En tredobling av digitalt salg demmer ikke opp for nytt brått fall i cd-salget.

Publisert Sist oppdatert

Rapportene som viser denne tendensen dukker opp med jevne mellomrom. Denne uken kommer en ny analyse fra Jupiter Research, som har kommet fram til at den digitale omsetningen av musikk i USA vil vokse fra en milliard dollar i 2006 til 3,4 milliarder innen 2012.

Det ble solgt cd-er for 10 milliarder dollar i 2006. Men cd-salget faller mer enn det digitale salget øker i årene framover, hevder analytikerne i Jupiter.

- Det er vanskelig å tjene penger på musikk nå, med mindre du lager Ipoder, sier David Card, forskningsleder i Jupiter Research, til magasinet Red Herring.

Trenger fornyelse

Hovedbudskapet hans er at dersom du er i musikkbransjen, og særlig platebransjen, må være i mange bransjer på en gang. Nye inntekter kan like gjerne være reklame, tv-opptredener eller spill som plateugivelser. For de aller fleste artister gir turneer nemlig svært begrensede inntekter, i motsetning til hva mange later til å tro, understreker analytikeren.

Og nye forretningsmodeller er på gang. Radiohead lyktes godt med å selge sitt nye album direkte til kundene til en pris valgt av kunden, selv om de nok fikk usedvanlig god drahjelp av all medieoppmerksomheten.

LES OGSÅ: Med gull i antennene

Myspace er snart i gang med en annonsefinanisert distribusjon. Først ut er et nytt album fra punkbandet Pennywise.

Ifølge tallene fra Jupiter falt cd-salget i USA med 13 prosent i 2006 og 19 prosent til første halvår 2007. Tendensen er med andre ord ganske dramatisk. Salget av cd-er har nå falt hvert eneste år siden toppen ble nådd i 1999.