Nye biler sårbare for overvåking
Biler med sensorer i dekkene kan være utsatt for spionasje.
Trådløs kommunikasjon mellom bilen og dekkene på moderne biler kan både avlyttes og forstyrres av uvedkommende, viser amerikansk forskning.
LES OGSÅ:
Måler lufttrykket
Kommunikasjonen mellom dekkene og bilen foregår via batteridrevne rfid-brikker (radiofrekvensidentifikasjon), en for hvert dekk, som måler lufttrykket og sender informasjon trådløst til en elektronisk kontrollenhet i bilen.
Lufttrykket i dekkene overvåkes for å bedre sikkerheten, og i USA kreves det at alle biler produsert etter 2008 har et slikt system. I EU vil tilsvarende krav bli gjeldende fra 2012, skriver idg.se.
LES OGSÅ:
Sårbar kommunikasjon
Forskere ved University of South Carolina og Rutgers University har publisert en rapport som viser at denne teknologien er meget sårbar for overvåking. Kommunikasjonen mellom rfid-sensorene i dekkene og kontrollenheten er ukryptert, og fordi hver sensor bruker en unik 32-bits identifikasjon, betyr det at et kjøretøy kan spores og at uvedkommende kan avlytte kommunikasjonen på opptil 40 meters avstand.
Forskerne greide også å utløse dekktrykkvarsler i en kjørende bil ved å overstyre signaler fra sensorene i dekkene, via en radiosender montert i en annen bil.
LES OGSÅ:
Liten fare for misbruk
Selv om den potensielle faren for slik misbruk er liten, kaster forskerne lys over et urovekkende fravær av sikkerhet når det gjelder programvareutvikling for nye biler, sier professor i datavitenskap og leder for forskningsprosjektet, Wenyuan Xu, ved University of South Carolina.
Men med tanke på alle de trådløse systemene både med og uten internett-tilgang som bilindustrien utvikler for morgendagens biler, er det viktig å huske på datasikkerheten og personvernet, hevder forskerne i sin rapport.
LES OGSÅ: