RIM rykker frem
Blackberry vokser raskest blant smarttelefonene. Men ledestjernen Nokia og markedet som helhet bremser opp.
Research In Motion – RIM – gjør det bra om dagen. Selv om selskapet «bare» ligger på andreplass i salget av smarttelefoner for andre kvartal i år, vokser selskapet raskest blant de fem telefonene med størst markedsandel for perioden. Selskapet vokste 126 prosent sammenliknet med andre kvartal i fjor, og har nå 17,4 prosents global markedsandel. Selskapet er mest kjent for Blackberry-telefonen.
Nokia, som innehar en solid førsteplass på lista fra analysebyrået Gartner, med hele 47,5 prosent markedsandel for samme kvartal, sakker akterut. Her er veksten på snaut 8 prosent, som er halvparten av det hele smarttelefonmarkedet vokste i snitt.
- Må være innovative
Selv om det er et betydelig gap mellom Nokias 15,3 millioner solgte enheter sammenlignet med RIMs 5,6 millioner, mener Gartners analytiker Roberta Cozza at Nokia nå må ta grep for å beholde sin posisjon.
- For å holde seg konkurransedyktige må Nokia introdusere flere designvariasjoner på N-serien og fortsette å være innovative. Den forventede introduksjonen av en smarttelefon med berøringsfølsom skjerm i andre halvdel av 2008 vil teste selskapets egenskap til å vise variasjon og nyskapning, sier hun.
For RIMs del skyldes den gode salgsutviklingen, bestående i nesten en dobling av markedsandelen, at selskapet gjør det bra i forbrukermarkedet. Selskapet er ventet å slippe smarttelefoner i nye størrelser og fasonger frem mot jul, som ifølge Gartner er nødvendig for å holde tritt med konkurransen på forbrukermarkedet.
Sharp med røde tall
Telefonen som vokser nest mest er HTC, som gir en tredjeplass på lista. Den har lagt på seg 120 prosent, hvilket har gitt et opprykk fra listas sjuendeplass i fjor til tredjeplass i år med 4,1 prosents markedsandel. Ifølge Gartner skylles dette i all hovedsak Touch-modellen.
Jumbo-plass hva vekst angår blant topp fem, er Sharp, som ender på en 4. plass av markedsandelslista - også denne med 4,1 prosent. Men Sharp har hatt en negativ vekst på 42 prosent siden fjorårets samme kvartal.
Ellers befinner Fujitsu seg på en 5. plass på markedsandelslista for 2. kvartal 2008 - med 3,3 prosent, mens Iphone pent må finne seg i å ende på sjetteplass, i samlekategorien øvrige telefoner.
Iphone-comeback
Men det er ifølge Gartner lite trolig at Iphone vil forbli utenfor topp fem-listen særlig lenge. Iphone 3G kom først i juni, og Gartner tror flaggskipet vil gjøre et massivt innhugg i markedet i inneværende halvår, såpass stort at det nok en gang vil krabbe opp mot topp-posisjonene.
Ikke nok med det. Selv om salget av smarttelefoner økte i første halvår av 2008, økte det langsommere enn i 2007. Cozza tror Iphone vil spille en rolle i det totale salget for tredje kvartal 2008.
- Større tilgjengelighet av nye smarttelefoner med berøringsfølsom skjerm, sett sammen med den globale lanseringen av Iphone 3G, vil hjelpe salget av smarttelefoner å komme tilbake med høyere vekst i tredje kvartal 2008, sier hun.
Mac OS vokser fort
På programvaresiden er det Symbian som topper lista med 57 prosents markedsandel. RIM kommer på andreplass med 17 prosents andel, mens Microsoft Windows Mobile har 12 prosents andel og havner på tredjeplass. På fjerde havner Linux, mens Mac OS her ligger på femteplass med 3 prosent.
Det som er verdt å merke seg på programvaresiden, er at Mac OS, som representerer Iphone, har en vekst på hele 230 prosent, som gjør at den har høyest vekst på Gartners topp fem programvareliste, igjen fulgt av RIMs vekst på 126 prosent.
Av andre funn viser det seg at det er Nord-Amerika som er mest smarttelefone-ivrige, og at Nord-Amerika og Vest-Europa til sammen står for 74 prosent av verdens Windows Mobile-salg.