Skrikende Google
Søkermotorselskapet Google bruker fremstående personer og kunstverk i logoen. Tirsdag var det Edvard Munch sin tur.
Google har tirsdag i forbindelse med Edvard Munchs fødelsdag, brukt Skrik som en del av sin verdenskjente logo.
- Grunnen til at vi gjør dette med Edvard Muncs "Skrik" i dag, er at at det er Munchs fødselsdag, sier pressekontakt Laura Ainsworth i Google til E24.
Skrik-reklamen på Google ville trolig ha kostet nærmere 50 millioner kroner.
Det mener Børge Sandengen i INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring).
- Dette er en unik reklame. Det er en annonse på et utrolig trafikkert nettsted verden over, og den er ekstremt tydelig. Hvis en kommersiell aktør skulle fått noe tilsvarende måtte de trolig betalt mellom 40 og 50 millioner kroner. Uansett tviler jeg på at Google ville tillatt det, sier Sandengen til E24.
Han tror reklamen vil føre til et løft for Munchs malerier og produkter . Sandengen tror Googles tanker rundt å bruke fremstående personer og kunstverk i logoen er et ledd i øke selskapets anerkjennelse.
Les mer på E24 .