Apple heitere enn Coca-Cola
Data-eplet vipper søtnosen Coca-Cola av pinnen.
13 år har Coca-Cola ligget på topp på listen over verdens mest verdifulle merkevarer.
Men nå har Apple går forbi leskedrikken, ifølge merkevarekonsulentene i Interbrand.
Apples verdi skal ha vokst 28 prosent i år, opp til 98,3 milliarder. Coca-Colas verdi er «stusslige» 79,2 milliarder (2 prosent opp fra i fjor), som gjør dem gode for en tredjeplass.
Flere it-navn på topp fem
Google har skvist seg inn mellom de to og ligger på annenplass med 93,3 milliarders verdi – opp 34 prosent fra i fjor.
Ellers ligger IBM på fjerde (78,8 milliarder, opp 4 prosent) og Microsoft på femte (59,6 milliarder, opp 3 prosent).
Google lå i fjor på fjerdeplass, IBM lå på tredje. Coca-Cola lå nødvendigvis på topp, med Apple på andre.
«Få merkevarer har gjort det mulig for så mange folk å gjøre ting så mye enklere, hvilket er hvorfor Apple har legioner av beundrende fans», skriver Interbrand i sin rapport.
Må jobbe på videre
Erkerivalen Samsung ligger på 8. plass, med verdi på 39,6 milliarder etter å ha vokst 20 prosent siden fjorårets måling. Interbrand mener Apples utfordring nå blir å bremse Samsungs momentum og å entre det blomstrende, kinesiske markedet. I tillegg påpekes det at verden nå venter på hva som er neste må-ha-gadget fra Apple, en Iwatch eller noe spennende ingen hadde sett for seg.
Apple-merkevarens styrke har i målingsåret blitt noe svekket av at selskapet ha blitt funnet skyldig i prissamarbeid med fem store forlag om bokpriser, anklager om dårlige arbeidskår i ved Foxconn-fabrikken i Kina og patent-sakene mot Samsung.